0

Tíz dolog, amit a legtöbben elfelejtünk a motor téli felkészítése során

2021-11-19 00:00:00
Tíz dolog, amit a legtöbben elfelejtünk a motor téli felkészítése során
Már száz olyan cikket olvastál, amiben a motorok téli felkészítéséről írtak? Nyugi, mi is, ezért nem is fárasztunk a közhelyes alapvetésekkel, inkább azokat szedtük össze, amit a többség rosszul tud vagy simán elfelejt így tél elején...
 
100-as benzint tankoltál a nyüves etanol miatt? Pár hetente elindítod a motort tíz percre, hogy ne menjen tönkre az állásban? Elöl-hátul felbakolod, hogy ne deformálódjon az abroncs? Tavaszig vársz az olajcserével? Esetleg nem vonatod ki a forgalomból, mert többet buksz a biztosításon, mint amit spórolsz? Ha bármelyikre igennel feleltél, javaslom, olvass bele a következő sorokba – sok újdonságot találsz majd! Téli felkészítés a szervizvezető tanácsai és a saját több évtizedes tapasztalataink alapján.
 
Benzin cső ellenőrzés fontos
 

Az első elfejtett részlet: a csövek.

Mielőtt alaposan letisztítanád és elraknád a vasat téli pihenőre, javaslom járd körbe alaposan, és nézd meg a szezon közben elhanyagolt részeket! Benzin-, fék-, hűtő- és hidraulikacsövek, bowdenek se maradjanak ki, keress elöregedett, repedt részeket, hogy ne tavasszal érjen meglepetés! Ha már ilyen "mélyen jársz", fújd be alaposan a rozsdásodásra hajlamos részeket korróziógátlóval, hiszen a nyirkos garázsokban gyorsan felütheti a fejét a rozsda! Ha igazán sok időd van – márpedig a téli hétvégéken általában akad –, akkor egy gondos polírozással megfiatalíthatod a vasat, és igazán megéri rászánni az időt.
 

2: üzemanyag

Tudod, sokan arra esküsznek, hogy "elrakom 100-assal, abba’ nincs etanol, oszt jó idő!" Nos, sajnos a 100-as benzin is ugyanúgy etanolos, mint a 95-ös vagy 98-as, leszámítva az OMV 100-at, amiben ETBE-vel helyettesítik az etanolt. Vagyis akár 95-ös, akár 100-as, mindenképpen tegyél bele üzemanyag-stabilizátort, ami meggátolja, hogy tavaszig alkotóelemeire „essen szét” az etanolból, benzinből és egyéb hozzáadott vegyületekből álló nafta.
 


Olcsóbb és hatékonyabb megoldás, ha a nagyjából kétezer forintba kerülő, és akár 3-4 motorhoz elegendő üzemanyag-stabilizálóval tartósítod a benzint, mintha leengednéd a karbiból a naftát.
 

3. Téli indítgatás

Bármennyire is csábító, ne járasd pár hetente üresben a gépet, hiszen ezzel nemcsak a motornak ártasz, hanem az akkumulátor élettartamát is lerövidítheted! Kizárólag akkor szabad – hasznos – beindítani, ha minél gyorsabban üzemi hőmérsékletre tudod melegíteni, vagyis terhelésen használod a gépet (ti. mész vele) jó pár kilométeren át.
 
Mivel az erőforrás a kopás 70-80%-át melegítés közben szenvedi el, a céltalan indítgatással csak lerövidíted az élettartamát – nem jó ötlet. Tegyük hozzá: ha a lelkednek jót tesz, hogy meghallgatod a duruzsolását, hát csináld, megértjük, de kár ezt azzal ideologizálni, hogy jót tesz a gépnek!
 

4. Kerekek túlfújása.

Sokan ragaszkodnak a motor felbakolásához és a gumik leengedéséhez, hogy "ne deformálódjanak az abroncsok" az állás alatt, de tudd, hogy ez csak a diagonálgumiknál volt életbevágó. Sőt a korábbi elvekkel szemben ma már leengedni sem kell az abroncsokat, hogy "ne feszüljenek", sőt, inkább 5-10 százalékkal túl kell fújni ilyenkor, és úgy letámasztani a kétkerekűt – lehetőleg középállványra, ha van rajta ilyen. Ettől még jó ötlet felbakolni, de "nem hal bele", ha 3-4 hónapot a kerekein áll, főleg, ha néhány hetente arrébb tolod kicsit.
 

5. Időnként muszáj szelepet is cserélni!

Ha már a kerekeknél jársz, ellenőrizd a szelepekházak állapotát is – amennyiben repedezett, még a pihenő előtt cseréld le, hiszen tavasszal, amikor hirtelen beköszönt a 20 fokos meleg, sokkal inkább motorozni akarsz majd, mintsem a gumisnál sorban állni...
 

6. Tavaszig várni az olajcserével vagy ősszel leengedni?

Ez a kérdés megosztja a motorosokat, és tulajdonképpen mindkét megoldásnak vannak előnyei. Tudod, kenőanyagok állásban is "megromlanak" egy év alatt, ezért megoszlanak a vélemények, hogy a használt motorolajjal tegyük le a vasat, vagy inkább a frissel, hogy az álljon benne télen. Azt javasoljuk, nézd meg, hogy mikor cserélted utoljára: ha az első tavaszi indítás tervezett időpontjáig jócskán kifutnál az egy évből, mert mondjuk tavaly nyár végén vagy kora ősszel cserélted, és legalább 3-4000 kilométert megtettél az előírt hatezerből, akkor töltsd fel ősszel a frissel, s így tedd el – legalább is ezt javasolják a tribológusok.
 
 

7. Mikor cseréltél fék- és hűtőfolyadékot?

Kétévente illik és kell cserélni ezeket, így itt szintén igaz, ha tavaszig letelik a két esztendő, inkább most legyünk túl rajta! Az első teleszkópok SAE 5 és 20 közötti viszkozitású olaját minden negyedik-ötödik szezonban és/vagy 25-35 ezer kilométerenként érdemes kiváltani frissel, s ilyenkor a szimmeringet is újra cserélni.
 

8. Rendben a hajtás?

Azt javasoljuk, szánd rá az időd, és ne elégedj meg a sima láncspray-zéssel! Alaposan tisztítsd le a láncot – a kardánosok igazoltan felmentést kapnak a feladat alól –, ennek legpraktikusabb módja a lánctisztító spray.  Utána hagyd megszáradni és fújd be bőven hagyományos vagy spéci száraz láncspray-vel – ezzel meg is vagy.
 

9. Elég ősszel feltölteni az akksit?

Egy újszerű, nagy kapacitású akkumulátor kibírja 3-4 hónapig töltés nélkül, ha mondjuk nincs lehetőséged hozzáférni, de a 10 Ah alatti és/vagy idősebb telepeket igenis muszáj gondozni. Ha teheted (javaslom, tedd!), szerezz be egy úgynevezett akkuőrt, hogy ne merüljön le tavaszig. Ez azért fontos, mert szemben a régi savas telepekkel a mai AGM vagy zselés áramforrások már nem kisüthetőek, azaz ha a kritikus szint alá csökken a feszültségük, akkor általában mehetnek is a kukába.
 
 
 

10. Nem vonatom ki a forgalomból, mert többet bukok a biztosítás bónuszán, mint amennyit nyerek!

Ha egy évben 180 napot forgalomban van a motor, akkor ugyanúgy nő a bónuszbesorolás, mintha egész évben fizetnéd a díjat. Vagyis alaptalan városi legenda, hogy bármit is buksz a téli kivonatással.
 
Viszont megnyered a 6 hónap alatt be nem fizetett teljesítményadó és biztosítás összegét, ami egy tízéves sportmotornál – lakhelytől és teljesítménytől függően – 20 és 30 ezer forint között mozog. Abból azért elég sokat lehet tankolni tavasszal.
 
Elsőre talán hosszúnak tűnik a tízpontos felkészítési lista, de ne feledd: sokkal könnyebb megelőzni a bajt, mint utána kapkodni. Amit most elodázol, az tavasszal már sokkal több galibát okoz, tehát érdemes egy hétvégét a garázsban tölteni, hogy márciusban (vagy valamelyik tavaszias februári napon) gombnyomásra induljon a gép, te pedig újra élvezhesd a gondtalan motorozást.
 

 
Ne csak a kipufogót, hanem a ram-air nyílást is zárd le egy-egy puha ronggyal, hogy ne juthasson be a pára!
 
;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )