Tíz dolog, amit a legtöbben elfelejtünk a motor téli felkészítése során
Tíz dolog, amit a legtöbben elfelejtünk a motor téli felkészítése során
Már száz olyan cikket olvastál, amiben a motorok téli felkészítéséről írtak? Nyugi, mi is, ezért nem is fárasztunk a közhelyes alapvetésekkel, inkább azokat szedtük össze, amit a többség rosszul tud vagy simán elfelejt így tél elején...
100-as benzint tankoltál a nyüves etanol miatt? Pár hetente elindítod a motort tíz percre, hogy ne menjen tönkre az állásban? Elöl-hátul felbakolod, hogy ne deformálódjon az abroncs? Tavaszig vársz az olajcserével? Esetleg nem vonatod ki a forgalomból, mert többet buksz a biztosításon, mint amit spórolsz? Ha bármelyikre igennel feleltél, javaslom, olvass bele a következő sorokba – sok újdonságot találsz majd! Téli felkészítés a szervizvezető tanácsai és a saját több évtizedes tapasztalataink alapján.
Az első elfejtett részlet: a csövek.
Mielőtt alaposan letisztítanád és elraknád a vasat téli pihenőre, javaslom járd körbe alaposan, és nézd meg a szezon közben elhanyagolt részeket! Benzin-, fék-, hűtő- és hidraulikacsövek, bowdenek se maradjanak ki, keress elöregedett, repedt részeket, hogy ne tavasszal érjen meglepetés! Ha már ilyen "mélyen jársz", fújd be alaposan a rozsdásodásra hajlamos részeket korróziógátlóval, hiszen a nyirkos garázsokban gyorsan felütheti a fejét a rozsda! Ha igazán sok időd van – márpedig a téli hétvégéken általában akad –, akkor egy gondos polírozással megfiatalíthatod a vasat, és igazán megéri rászánni az időt.
2: üzemanyag
Tudod, sokan arra esküsznek, hogy "elrakom 100-assal, abba’ nincs etanol, oszt jó idő!" Nos, sajnos a 100-as benzin is ugyanúgy etanolos, mint a 95-ös vagy 98-as, leszámítva az OMV 100-at, amiben ETBE-vel helyettesítik az etanolt. Vagyis akár 95-ös, akár 100-as, mindenképpen tegyél bele üzemanyag-stabilizátort, ami meggátolja, hogy tavaszig alkotóelemeire „essen szét” az etanolból, benzinből és egyéb hozzáadott vegyületekből álló nafta.
Olcsóbb és hatékonyabb megoldás, ha a nagyjából kétezer forintba kerülő, és akár 3-4 motorhoz elegendő üzemanyag-stabilizálóval tartósítod a benzint, mintha leengednéd a karbiból a naftát.
3. Téli indítgatás
Bármennyire is csábító, ne járasd pár hetente üresben a gépet, hiszen ezzel nemcsak a motornak ártasz, hanem az akkumulátor élettartamát is lerövidítheted! Kizárólag akkor szabad – hasznos – beindítani, ha minél gyorsabban üzemi hőmérsékletre tudod melegíteni, vagyis terhelésen használod a gépet (ti. mész vele) jó pár kilométeren át.
Mivel az erőforrás a kopás 70-80%-át melegítés közben szenvedi el, a céltalan indítgatással csak lerövidíted az élettartamát – nem jó ötlet. Tegyük hozzá: ha a lelkednek jót tesz, hogy meghallgatod a duruzsolását, hát csináld, megértjük, de kár ezt azzal ideologizálni, hogy jót tesz a gépnek!
4. Kerekek túlfújása.
Sokan ragaszkodnak a motor felbakolásához és a gumik leengedéséhez, hogy "ne deformálódjanak az abroncsok" az állás alatt, de tudd, hogy ez csak a diagonálgumiknál volt életbevágó. Sőt a korábbi elvekkel szemben ma már leengedni sem kell az abroncsokat, hogy "ne feszüljenek", sőt, inkább 5-10 százalékkal túl kell fújni ilyenkor, és úgy letámasztani a kétkerekűt – lehetőleg középállványra, ha van rajta ilyen. Ettől még jó ötlet felbakolni, de "nem hal bele", ha 3-4 hónapot a kerekein áll, főleg, ha néhány hetente arrébb tolod kicsit.
5. Időnként muszáj szelepet is cserélni!
Ha már a kerekeknél jársz, ellenőrizd a szelepekházak állapotát is – amennyiben repedezett, még a pihenő előtt cseréld le, hiszen tavasszal, amikor hirtelen beköszönt a 20 fokos meleg, sokkal inkább motorozni akarsz majd, mintsem a gumisnál sorban állni...
6. Tavaszig várni az olajcserével vagy ősszel leengedni?
Ez a kérdés megosztja a motorosokat, és tulajdonképpen mindkét megoldásnak vannak előnyei. Tudod, kenőanyagok állásban is "megromlanak" egy év alatt, ezért megoszlanak a vélemények, hogy a használt motorolajjal tegyük le a vasat, vagy inkább a frissel, hogy az álljon benne télen. Azt javasoljuk, nézd meg, hogy mikor cserélted utoljára: ha az első tavaszi indítás tervezett időpontjáig jócskán kifutnál az egy évből, mert mondjuk tavaly nyár végén vagy kora ősszel cserélted, és legalább 3-4000 kilométert megtettél az előírt hatezerből, akkor töltsd fel ősszel a frissel, s így tedd el – legalább is ezt javasolják a tribológusok.
7. Mikor cseréltél fék- és hűtőfolyadékot?
Kétévente illik és kell cserélni ezeket, így itt szintén igaz, ha tavaszig letelik a két esztendő, inkább most legyünk túl rajta! Az első teleszkópok SAE 5 és 20 közötti viszkozitású olaját minden negyedik-ötödik szezonban és/vagy 25-35 ezer kilométerenként érdemes kiváltani frissel, s ilyenkor a szimmeringet is újra cserélni.
8. Rendben a hajtás?
Azt javasoljuk, szánd rá az időd, és ne elégedj meg a sima láncspray-zéssel! Alaposan tisztítsd le a láncot – a kardánosok igazoltan felmentést kapnak a feladat alól –, ennek legpraktikusabb módja a lánctisztító spray. Utána hagyd megszáradni és fújd be bőven hagyományos vagy spéci száraz láncspray-vel – ezzel meg is vagy.
9. Elég ősszel feltölteni az akksit?
Egy újszerű, nagy kapacitású akkumulátor kibírja 3-4 hónapig töltés nélkül, ha mondjuk nincs lehetőséged hozzáférni, de a 10 Ah alatti és/vagy idősebb telepeket igenis muszáj gondozni. Ha teheted (javaslom, tedd!), szerezz be egy úgynevezett akkuőrt, hogy ne merüljön le tavaszig. Ez azért fontos, mert szemben a régi savas telepekkel a mai AGM vagy zselés áramforrások már nem kisüthetőek, azaz ha a kritikus szint alá csökken a feszültségük, akkor általában mehetnek is a kukába.
10. Nem vonatom ki a forgalomból, mert többet bukok a biztosítás bónuszán, mint amennyit nyerek!
Ha egy évben 180 napot forgalomban van a motor, akkor ugyanúgy nő a bónuszbesorolás, mintha egész évben fizetnéd a díjat. Vagyis alaptalan városi legenda, hogy bármit is buksz a téli kivonatással.
Viszont megnyered a 6 hónap alatt be nem fizetett teljesítményadó és biztosítás összegét, ami egy tízéves sportmotornál – lakhelytől és teljesítménytől függően – 20 és 30 ezer forint között mozog. Abból azért elég sokat lehet tankolni tavasszal.
Elsőre talán hosszúnak tűnik a tízpontos felkészítési lista, de ne feledd: sokkal könnyebb megelőzni a bajt, mint utána kapkodni. Amit most elodázol, az tavasszal már sokkal több galibát okoz, tehát érdemes egy hétvégét a garázsban tölteni, hogy márciusban (vagy valamelyik tavaszias februári napon) gombnyomásra induljon a gép, te pedig újra élvezhesd a gondtalan motorozást.
Ne csak a kipufogót, hanem a ram-air nyílást is zárd le egy-egy puha ronggyal, hogy ne juthasson be a pára!
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között