Fortélyok és praktikák kalandmotorosoknak - Komfort és biztonság
Figyelem! Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a cikkben szereplő és bemutatott módszerekkel kapcsolatban nem szükséges orvosának, életmódtanácsadójának véleményét kikérni! Próbálja ki „otthon” is, ha még nem tette! Amennyiben tud jobbat, mást, szóljon hozzá, vagy hallgasson mindörökké!
Figyelem! Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a cikkben szereplő és bemutatott módszerekkel kapcsolatban nem szükséges orvosának, életmódtanácsadójának véleményét kikérni! Próbálja ki „otthon” is, ha még nem tette! Amennyiben tud jobbat, mást, szóljon hozzá, vagy hallgasson mindörökké!
1 rész: Komfort és biztonság
Nagyon fontos, ha már megvan a kitűnő specifikációkkal, elégséges lóerővel, megfelelő hangú kipufogóval és gyári matricaszettel ellátott vasparipánk, hogy öltözzünk is hozzá. Ha reklámfotó alapján választottunk, jó esetben azon volt egy motoros is zárt bukóban. Aki akár lehetnél te is, nem? Ránagyítva a képre talán felismerhetőek a gyártó logói, nincs más dolgunk mit kiguglizni, és megrendelni a megfelelő méretben. Ha nem stimmel, mert pl hazudott a tükör vagy a mérleg, eladásra ott a marketplace.
Lehetne így is, de mi mindannyian egyéniségek vagyunk! A különböző motorozási stílusok azért szabnak egy keretet, azonban sokan hátrébb sorolnak egy nagyon fontos szempontot, ami a komfort! Talán érdemes erről beszélni.
Miért olyan fontos a komfort? Sokszor van úgy, hogy a bonyolultnak tűnő dolgok tök egyszerűek, ez is ilyen. Ha komfortosan érzed magad, az biztonságérzetet is ad, tehetségeddel és gyakorlottságoddal arányosan élvezheted a motorozást, a flow-t amit okoz. Vagy fordítsuk meg; pl ha fázik a kezed, vagy átázva dideregsz a motoron, kevésbé tudsz koncentrálni a körülötted lévő világra, ami a balesetek gyakori okozója. A flow mindenkinek mást jelent, a saját definícióm szerint egy olyan tudatállapot, amikor kiélesednek az érzékszervek, dinamikusan mozgok a körülöttem lévő világban, érezve az elemeket, s mindezt pozitív élményként élem meg. Akkor is, ha küzdelem.
Olcsó vs drága
Vannak olcsó motoros cuccok, és vannak drágák, és mint ahogyan általában, attól, hogy sokba kerül, még nem biztos, hogy jó is, és az olcsó is lehet jó. Az érték-ár arány ami a legjobb mutató. Egy átlag vásárlótól azonban nem várható el, hogy képben legyen pl az anyagtechnológiával kapcsolatban. Egy szövet, vagy pl a protektorok, sisakok a tudomány segítségével fejlődnek, kis utánajárással megtalálhatóak a világhálón a „műszaki” paraméterek, de ez nagyjából senkit sem érdekel. Ezért olvasunk teszteket, követünk influencereket, véleményvezéreket, akik hitelesek számunkra, és ha elhisszük, amit mondanak a termékekről, talán meg is vesszük. Vannak buktatói a dolognak persze, ők is tévedhetnek, túl szubjektívek vagy objektívek, vagy csak egyszerűen fingjuk sincs a témáról.
Mi kerül ebben ennyibe? Ötlet, innováció, anyagminőség, összeszerelési minőség, garancia. Ha neked csak egy szalmaegér, ami maximum eszedbe jutott valaha, mégis késztetést érzel elmondani, hogy a pakisztáni tömeggyártott gépi hímzett/logózott motoros ruhád már hány éve bírja (tehát űberfasza), bonyolítsd meg a gondolatmenetedet azzal, hogy hányszor használtad, és mennyit volt kitéve molytámadásoknak a szekrényben ezen évek alatt. A hányszor használtad, és hányszor volt rajtad között is van különbség...
A prémium termékeknél a márkának, a brandnek is ki kell fizetni az értékét, ami sokszor meglepően magas tétel. És még a marketingjüket is, amit jobbféle (drágább) munkaerővel végeztetnek el ráadásul.
Mitől lehet olcsó egy termék? Pl úgy, hogy nincs benne ötlet, vagyis van, csak „lopott”, másolt. Ehhez leggyakrabban társul a gyengébb anyagminőség, elég, ha csak úgy néz ki, mint a drága testvére. Tehát innováció sincs benne. Akkor már mindegy is, hogy egy svájci órásműhelyben, vagy a Gangesz partján egy putriban szerelték össze, nem? A kereskedelmi láncok jól működnek, a tömegtermelés uralja a világpiacot. Csinálj egy motoros profilt a Linkedin-en, és megtalálnak, akár lehet saját márkád is, rendelj egy konténernyit, ha akarod úgy küldik, hogy rá van hímezve: Sanyika.
Ha van pénzed lóvéra, könnyű a szitu, keresd a drága cuccokat, azok ritkábban gyenge minőségűek. Ha csóró vagy, akkor viszont kicsit több energiát kell fektetni a keresésbe. Azaz tudatosabbnak kell lenni a termék kiválasztásánál, vásárlásánál is. Nem úr, aki nem herdál, de a legrosszabb variáció megvenni az olcsót, aztán újból és újból, ahelyett, hogy vettél volna egy minőségi terméket. Amiben el tudodd képzelni, hogy majd a ravatalon is vállalhatóan nézel ki, vagy beleírhatod a végrendeletedbe, melyik unoka kapja majd. Lehet kímélni, és úgy tovább használható, ami egy fontos motívum, főleg, ha meg is dolgoztál az áráért, tartson tényleg a sírig, de legalább még 100 évig.
Van egy rossz hírem, nem fog. Ha használod, akkor nincs örök életű cucc. Úgy, mint a kopó-mozgó alkatrészek a motorodon, a felszereléseid, öltözéked is elhasználódnak. Példa: ha terepezés közben gyakran talajtornázol, nem meglepő módon a súrlódástól ki fog lyukadni, vagy elszakad. Még fontosabb, hogy megvéd-e a sérüléstől? A kirakati próbababán lehet, hogy örökké vízhatlan marad egy membrános ruha, azonban minden elázás elvesz az élettartamából, és az UV, por (amit nem is látsz) sem növeli azt. Mindez semmiképpen nem jelenti azt, hogy ha úgyis tönkremegy, akkor nem érdemes rá költeni. Nem mindegy, mit bír.
Roppant kínos lehet, ha elindulsz túrázni, és széthasad rajtad a ruha, mert nem megfelelő erősségű cérnával varrták össze, vagy elromlik a sisak plexi mechanikája, pedig a gyárban letesztelték, pormentes környezetben... Neadjisten tönkremegy az oldaldobozodon a kétpálcás zár, eltörik a műanyag csat, aminél amúgy a kínaiban is jobbat kapsz...
Valószínűleg a legtöbbünkkel már előfordult hasonló. A felszerelés kiválasztásánál valóban tud segíteni akár egy motoros fórum, azonban ennek is van rizikója. Ha a hasmarsodat az internet népe segítségével orvosolod, lehet nagyobb lesz a baj. Néha jobb, ha szakértőhöz (ez esetben orvoshoz) fordul az ember. Szakértőből is van sok. Általában önjelöltek, ami nem feltétlenül baj, ha megfelelő tapasztalat is társul hozzá. Azért, ha egy gumitesztben megállapítják, hogy az adott típus 20 ezer km-t megy el, az nem biztos, hogy a te motorodon, a te vezetési stílusodban, súlyoddal is ugyanannyi lesz. Ha a saját szempotjaid figyelembevétele nélkül döntesz, csalódás lesz/lehet a vége.
Szakértőnek minősülnek az eladók is, jobb esetben van anyag, és termékismeretük, még jobb esetben felhasználók, motorosok, mint te, azonban nem életszerű, hogy az általuk kínált összes portékát ki is próbálták. Jó érzést, önbizalmat tud adni egy ilyen eladó, ha igazán ügyes, akkor rádmelegít két sisakot is, mert nem baj, ha nincs csajod, majd lesz…
Először is ki kell találnod, mi az, amire szükséged van? Mire fogod használni? Milyen körülmények között?
Maradjunk annál a felvetésnél, hogy advencsör motoros vagy. Messzi tájakra vágysz, dacolva az elemekkel, nem ijedsz meg, ha véget ér az aszfalt, és a sátorban alvást nem azért részesíted előnyben, mert olcsóbb, hanem mert élvezni is tudod. Ha utálod a sablonokat, a tömeget, azok már csak extrák. A túramotoros is hasonló, de jellemzően szálláson alszik, és az aszfalton érzi magát biztonságban.
Öltözet, gúnya
Hagyományosan az olaszok által tervezett ruhák divatosabbnak számítanak, ha ez szempont. Szerencsére a szivárványszín még nem menő, néha azért beöltöznek jelmezbe páran (nem a Mikulás napi motorozásokra gondolok), lehet kapni bukóra mindenféle plüss figurát, hogy már messziről lássa mindenki, hogy te más vagy. Mondjuk cookie monster. Ha valakinek ez nem jön be, könnyebb elkerülni az ilyeneket, nem kell az időt tölteni ismerkedéssel, beszélgetéssel. Szóval ennek is van egy praktikuma.
És ha már felülről haladunk lefelé, a sisak az első. El lehet veszni a választékban. A legfontosabb szempont, hogy kényelmes legyen. A biztonság magától értetődik, egy tésztaszűrő is lehet kényelmes, és megvéd az 5G-től is… A sisak (is) konfekció termék, de ahogy pl a ruháknál, vannak eltérések, hiába ugyanaz a mérettábla. Tehát tökfedőt csak próba után ajánlott választani. Adventure és túra sisakokról beszélünk, ha jól ül a fejen, legyen jól beállítható napellenzője, legyen könnyű, szellőzzön jól, ne legyen zajos, kivehető/mosható béléssel, ha használsz kommunikációt, akkor előkészítéssel (vagy benne), ha plexis, akkor pinlock alap, a beépített naplencsét is gondolom azért rakják bele, mert van rá igény. Hát ezek a sisakok sem az alsó kategóriában lesznek árazva. Ha nyakmerevítőt is hordasz, az is egy szempont a választásnál, nem kompatibilis minden mindennel. Az sem olcsó, tehát erre figyelj!
Szemüveg külön téma lehet, vannak direkt motoros gyártók, viszont, ha civil napszemüveget tolsz be a bukó alá, az attól nem lesz jobb, hogy szép fényvisszaverő felülete van. A közlekedésben használható napszemüvegekre vonatkoznak bizonyos szabályok, ajánlások. UV védelem alap, azt egy zöld PET palack is tudja. Kategória 2, ami ajánlott, a Kat3 és feljebb már okozhat galibát, mert más a fényszűrése. Tehát egy féklámpát lehet, hogy később veszel észre, mint kéne. Ezek vízre, hegymászáshoz vannak tervezve (a víz és a hó tükröződő felületek). Ami a motorosnak kell, az kb ugyanaz, mint a kerékpárosnak. Legyen rajta szellőző, és lehetőleg cserélhető legyen a lencséje, a víztiszta pedig legyen is nálad, ne hagyd otthon. Ha motoros szemüveget használsz, ott nincs ilyen gond, de szintén ajánlott a cserélhető lencse. Ha a sisakhoz gyártottat választasz, praktikus lehet még a rögzítőpántos szemüveg.
Réteges öltözködés
Valahogy úgy, ahogyan anyukád elengedett a suliba: sapka, sál… Pontosítva: réteges öltözködés. Ez ma azt akarja jelenteni, aláöltözet, meleg réteg, vízálló réteg, kopásálló réteg. Több gyártó is kifejlesztett technológiákat, ma már nem csak a goretex létezik. Ezt az anyagot (gtx) több rétegben varrják bele a ruhákba, lábbelikbe, mivel nem fognak műszaki rajzot adni a vásárláskor, érdemes megnézni a vásárlói tájékoztatót, abban benne kell legyen. Ha nincs, az nem épp a bizalmat erősíti.
Plusz a protektorok, ami lehet félkemény, vagy lágy, ha ruhában van. Protektoring inkább rövid túrákhoz tud kényelmes viselet lenni, persze az is megoldás lehet, ha nincs túl hideg, hogy a réteges öltözködés elvét használva alá veszel egy meleg réteget (esetleg fölé is), majd egy szél-, és esővédőt. Térd, csípővédő, esetleg térdgép és motoros lábbeli megfelelő védelemmel, és már ki is vagy stancolva.
A következő részekben kitárgyaljuk a pakkok és a vadkemping témáját.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között