Mindent a Cordura motoros ruhákról: alapanyag, kiválasztás és tisztítás
Melyik a jobb: a bőr vagy a cordura? Ezerszer láttuk, hallottuk a kérdést, de erre nem lehet egy mondatban válaszolni. Főleg azért nem, mert korántsem mindegy, milyen célra használja a kérdező. Pályára csak a bőr lesz jó, viszont túrázni, ingázni kényelmesebb a Cordura. S ha már itt tartunk: megvan, hogy valójában mi az a Corduraszövet?
Cordura motoros ruhák: minden az anyagán múlik...
Először is lássuk, miért volt szükség az ellenálló farmerre, majd később a vízálló, lélegző szövetekre! Mintha csak helyben járt volna a technika, az őskortól az ipari forradalomig gyakorlatilag nem történt mérföldkőnek számító változás a ruhagyártásban. Az első fontosabb lépcsőfokot 1870-ben sikerült megugrani, amikor piacra dobták az úgynevezett sávolykötésű pamutszövetet. Ez így talán nem sokat mond, de a farmer vagy a denim már annál ismerősebben cseng...
A Belstaffhoz kötődik az első, valóban vízálló és lélegző motoros öltözet, melyet a húszas években kezdtek forgalmazni. Persze a különleges, viaszos pamutvászon nem volt olcsó mulatság, így a vállalat ruhái gyakorlatilag elérhetetlenek voltak az átlagemberek számára (a képen Joseph Wright motoros csúcstartó, aki a húszas években több gyorsasági rekordot is felállított motorjával)
Nyílt titok, hogy a köznyelvben alapanyagként ismert kifejezések (Kevlar, Cordura stb.) valójában nem anyagok, hanem márkanevek, azaz a céget, és nem a konkrét szövetet jelölik. Az úgynevezett technikai ruházatok szinte mindegyike poliamid és poliészter alapú, vagyis az összetett műanyagoknak köszönhető, hogy vízállóak, tartósak és eséskor is védenek. Ide sorolhatjuk a Cordurát is, ami a DuPont 1929-es (!) fejlesztése, és a motoros ruhák mellett például abroncsok karkaszában, azaz övszerkezetében is megtalálható volt.
Tudtad?
A négyzethálós szövésű Cordura alapanyag rendkívül ellenálló a gyűrődéssel és sérüléssel szemben, szakítószilárdsága akár 2-3-szorosa is lehet az egyszerű poliészter szöveteknek.
Emellett vízálló, útját állja a szélnek is, viszont remekül szellőzik – ezért is jobb választás például ingázáshoz, mint a bőr.
|
Hogy kerül kevlár – vagyis Kevlar – a ruhába?
Miből tudod, hogy minőségi a motoros ruha?
Jelentős különbséget fedezhetsz fel a Level 1 és Level 2 protik között: előbbiek legfeljebb 24 kN-ra enyhítik az ütés erejét, míg a Level 2-nél jellemzően 5 és 10 kN közötti értéket mérhetünk. Vagyis eséskor felére, harmadára csökken a testre ható erő, ha nem Level 1, hanem Level 2 protektor van a ruhádban
Szintén a minőségi, egyben megfizethető dzsekik táborát erősíti a Fibretech 600D szövetből varrt Cancun, csakúgy, mint az Armex 900D erősítésű Bronko nadrág és a Darko enduróskabát.
Miként tisztítsd és szárítsd a Cordura motoros ruhát?
Nemcsak koszos, hanem jellemzően igen büdös is a túrákon vagy városban több hétig használt motoros ruha, mivel a szövetszálakba beivódik az útról felverődő por, a kipufogógázok szaga és megannyi egyéb szennyeződés.
- Mindig nézd meg, hány fokon moshatod a ruhát, és alkalmas-e arra, hogy gépben tisztítsd!
- Használj a szövetnek megfelelő, általános tisztítószert vagy kifejezetten motoros ruhákhoz ajánlott mosószert!
- Mosás előtt vedd ki a bélést és a protektorokat! Nem mintha ezeket nem lehetne gépben tisztítani, de megeshet, hogy a hajlatokban vizes marad és bepenészedik a szövet - ezt érdemes elkerülni.
- Ha megvan az előírt hőfok és mosószerfajta, csak dobd be a gépbe kímélőprogramra, de fontos: ne tegyél hozzá öblítőt! Az öblítőszerek sajnos rossz hatással vannak a szövet tulajdonságaira, beleértve a szellőzést és a vízállóságot is.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között