Miért és milyen sisakbeszélőt vegyél? Kiválasztástól a beépítésig
Ma már a neves gyártók sisakbeszélői is kedvező áron elérhetőek, sőt olyan gazdag a kínálat, hogy létezik kifejezetten utasnak fejlesztett, rövid hatótávú, rendkívül könnyű készülék is. Persze sokan inkább a többi motorossal diskurálnának – nekik fejlesztik az akár másfél kilométert áthidaló, profi eszközöket. Segítünk választani a tengernyi okoskészülék közül.
Bevallom, sokáig idegenkedtem tőle, hogy megvegyem az első sisakbeszélőmet. Szeretem, ha motorozás közben csak az útra és az élményre összpontosítok, nem akarom, hogy megzavarja egy telefonhívás, és a zenehallgatást is tudom hanyagolni, amíg motoron ülök. Igen ám, de ahogy egyre több motorral indultunk ismeretlen tájakra, úgy szaporodtak a kérdések – igen, menet közben is –, és nagyban megkönnyítette a helyzetet, ha nyomban beszélhettem a körülöttem haladókkal.
Miért és milyen sisakbeszélőt vegyél? Kiválasztástól a beépítésig
Végül beadtam a derekam, és utólag bátran mondhatom: csak azt bánom, hogy nem előbb szereztem be a hasznos kütyüt. Elvégre a motoron töltött percek többségében így is csend honol a bukóban, nem fárasztjuk egymást felesleges szövegeléssel, viszont amikor szükség van rá, akkor óriási előny, hogy nem kézzel-lábbal mutogatva kell „beszélni” a többiekkel.
A sisakbeszélő sokat hozzáadhat a túra élményéhez, ráadásul 2021-től már ott is engedélyezett a használata (pl. Spanyolország), ahol eddig kifejezetten tiltották
Persze jómagam is elcsábultam, és első körben megvettem a „kínai csodákat”, de így legalább már biztosan tudom, hogy
Ha valaki csak most kacérkodik a gondolattal, hogy felrak egy átbeszélőt, javaslom, fogadja meg tanácsaimat – akkor kevesebbet szív majd vele, mint mi.
1. Olyat válassz, ami akkor sem merül le, ha este elfelejted megtölteni a szálláson (vagy eleve nincs konnektor a közelben), tehát érdemes legalább két-háromnapos üzemidejű típusra voksolni!
2. Semmiképpen ne vegyél olyan készüléket, amit nem tudsz kesztyűben kezelni! Bármilyen olcsón is kínálják, csak a nyűg van vele, ha motorozás közben nem tudod kitapintani a gombokat, hangerőt állítani, csatornát váltani stb. Miként írtuk anno az olcsó, kínai kütyük tesztje után:
3. Mivel a jó minőségű hangszóró és jeladó nem olcsó mulatság, kezdhetsz gyanakodni, ha azt mondják a 15-20 ezres készülékről, hogy „140-nél is kiválóan hallani és egy-két kilométerről megtalálja a másik eszközt.” Nincsenek csodák: a vékonyka, olcsó hangszórók még a jó minőségű sisakokban is rendszerint 80-90 km/órás tempóig hallhatók, száz felett pedig elnyomja a szélzaj a beszédhangot. Ha csak nem robogóval, 70-80-nal túráztok, ez kevés lesz a kompromisszummentes használathoz.
4. A beépítés általában nem ördöngösség, de ha nincs előkészítés a sisak belső héjában, akkor azért kell hozzá pár szerszám és némi tapasztalat. Ha biztosra akarsz menni, a vásárlás helyén építtesd be, ahol tucatnyi ilyet csináltak már, és felkészültségük, tapasztalatuk garancia rá, hogy minden a helyére kerül.
5. A nívós készülékek általában lekerekített formájúak és egészen karcsúak, áramvonalasak. Ez is fontos szempont, hiszen ha túl nagy és/vagy szögletes, akkor belekaphat a szél, a sisak is nehezebben fér tőle a dobozba és/vagy a robogó nyerge alá.
Ha eldöntötted, hogy csak az utasoddal vagy a többi motorossal is beszélnél-e, jöhet a készülék kiválasztása. Mi a Fokt Motor-nál nem véletlenül ajánljuk a jól ismert Sena termékeit, elvégre ezek hangminőség, tartósság és kialakítás alapján is a prémiumkategóriába tartoznak.
Ennek dacára a belépőszintű készülékek megfizethetőek, a Sena SF1 például 48 900 forintot kóstál, s ugyanez párban még olcsóbb, 87 900 forint. Alig többért már az SF2 modell is elérhető, mely nyílt terepen 800 méteres távolságból is működik, könnyedén csatlakoztatható a típushoz fejlesztett Sena RideConnected alkalmazáshoz, s így új horizontok nyílnak meg:
További előnye, hogy a gombok egyértelmű elhelyezése révén kesztyűben is könnyen, ösztönösen kezelhető, amihez hozzájárul, hogy a vezető saját maga állíthatja be a készüléken a neki tetsző funkcióprioritás-sorrendet.
Ha többre vágynál, szintén alig többért, egészen pontosan 55 ezer forintos darabáron választhatod az LCD-kijelzős, Bluetooth 5 adatátvitelű Sena 5S-t, amit már hangutasításokkal vagy a „kesztyűbarát” forgókapcsolóval (Jog Dial) is vezérelhetsz.
A kínálat csúcsa egyértelműen a kétkilométeres hatótávú és már 20 perc töltés után is órákon át használható Sena 50S, míg a legsokoldalúbb a többfunkciós, kamerával társított Sena 10C Evo. Ez utóbbi már húsz óra beszélgetési időt tud, ennek dacára mindössze 90 gramm, holott 4K/30FPS minőségű felvétel készítésére alkalmas az alapvető funkciókon felül.
Reméljük, tudtunk segíteni, hogy mindenki megtalálja az igényeihez leginkább passzoló modellt, és tanácsainkból azt is kiderült, hogy mi az, amit érdemes elkerülni. A beépítés – miként említettük – viszonylag egyszerű, de ingyenesen be is szereljük a választott készüléket, ha egyszerre vásárolsz nálunk sisakot és átbeszélőt. Mi több, ha nem ott vetted, akkor is szívesen segítenek – ez esetben a sisaktól függően legfeljebb 5900 forintba kerül a beépítés.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között