0

Mégsem vihetsz esernyőt… – Így készülj fel az esős motorozásokra

2021-05-18 00:00:00
Tetszik vagy sem, a motorozás velejárója, hogy időnként megázik az ember. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy csak a géped és a ruhád lesz vizes, vagy te is átázott szivacsként szállsz le a vasról… Tanácsainkkal segítünk a felkészülésben, illetve abban, hogy miként válaszd ki a legfontosabb "esős felszereléseket".

Mit (ne) tegyél, ha motorozol és jön az égi áldás?

Aki gyakran jár a magasabb európai hágókon, bizonyára szembesült már vele, hogy egyik percről a másikra gyökeresen megváltozhat az időjárás. Heves zivatar váltja a vakító napsütést, majd újra kiderül az ég, és úgy érzed magad a párás levegőben, mintha sisakban szaunáznál. Akárhogy is, muszáj felkészülnöd az ilyen helyzetekre, ami a páréves motorokon viszonylag egyszerű feladat: bekapcsolt kipörgésgátlóval és szelídebb teljesítményleadásra kapcsolva nyugodt marad a motor a nedves, csúszós úton is. Ha „ósulis” vassal jársz, akkor rád hárul, hogy óvatos gázkezeléssel, finoman fékezve és alacsony fordulatszámon visszakapcsolva alkalmazkodj a körülményekhez, különösen, ha ABS sincs a gépeden.

 

A modern túraabrocsok vízelvezetése egyszerűen parádés, azaz amíg a megengedett sebességgel haladsz, aligha fenyeget a vízenfutás (aquaplaning) veszélye. Viszont kanyarban gyorsítva/fékezve meglephetnek a méterről-méterre változó tapadási viszonyok, ezért érdemes önmérsékletet tanúsítani, főként, ha ismeretlen helyen motorozva ér az eső

Azt talán mondanom sem kell, hogy az egyes burkolatfajták különbözően "reagálnak" a nedvességre: az érdes, fekete aszfalt ilyenkor is – viszonylag – jól tapad, de a macskakő és a mészkőliszt alapú, úgynevezett fehéraszfalt szinte jéggé válik, különösen az esőzés első perceiben, amikor az útra került porral keveredik a nedvesség. Ugyanígy kerülendők a csatornafedelek, felfestések, hiszen amint nedvesség éri őket, rendkívül csúszóssá válnak.

Persze ne feledd, hogy bármennyire is tapad az aszfalt és hibátlan a minden földi jóval felszerelt gép, csak akkor lesz élvezetes és biztonságos az esőben lenyomott túra, ha nem gémberednek el az izmaid az átázott csizma, nadrág vagy kabát miatt.

Ezért van szükségünk a tartós, garantáltan vízhatlan motoros öltözetekre, de korántsem mindegy, hogy milyet választasz.

Esőruha, melegen tartó zokni és impregnáló

Először is tudatosan válogasd össze a felszerelésed, amihez elég a következő tíz egyszerű tanácsod megfogadnod:

  • Lehetőleg ne vásárolj próba nélkül, nehogy utólag derüljön ki, hogy túl nagy vagy ami még rosszabb, túl kicsi a méret!
  • Nagy előny, ha összehajtva az ülés alatt is elfér a szett, és nem kell ezért a dobozba tenni a nedves ruhát.
  • Nem maga az anyag, hanem az illesztések varrásai, hegesztései engedhetik át a vizet, ezért válassz minőségi darabot, ami masszív illesztéseivel sokáig megbízhatóan véd!
  • Hosszútávon az olcsó a drága, ezért már elsőre olyan esőruhát válassz, ami nem ázik be, nem szakad el nagyobb tempónál, és sokáig megbízhatóan szolgál!
  • Különösen figyelj a gallérra, hiszen ha túl alacsony, akkor bejuthat a víz, viszont ha túl magas és tépőzáras, az irritálhatja a bőrt!

  • Mindig motorosruhában, csizmában próbáld fel az új esőruhát! Muszáj így is könnyen feljönnie, de nem lehet olyan bő, hogy nagyobb sebességnél lobogjon rajtad.
  • Kerüld az egyszínű darabokat, válassz feltűnő színárnyalatú vagy rikító betétekkel tarkított felsőt!
  • Jó előre gondold ki, hogy az egyszerűbb egyrészes vagy a külön felvehető, kétrészes lesz a praktikusabb neked!
  • Ne feledkezz el a ruhával nem fedett testrészek (kéz- és lábfej) védelméről sem! Sokat segíthet az úgynevezett esőcsizma, míg kezedet és kesztyűdet akár a benzinkúton található, ingyenes nejlonkesztyűvel is megvédheted az esőtől.
  • Végül pedig mindig alaposan szárítsd ki a ruhát, miután megérkeztél!

 

 

Ha a szükség úgy hozza, városon belül egy sima esőkabát is kisegíthet, de hosszú távon ennél – sokkal – többre lesz szükséged

 

 

A Fokt Motornál mindent megtalálsz ahhoz, hogy szárazon szállj a motorról a leghevesebb esőzés után is. Ráadásul a "minden" azt jelenti, hogy nem megszokott, de annál hasznosabb kiegészítőket is találsz, melyekre talán nem is gondoltál, hogy kapóra jöhet motorozás közben.

 

A Trilobite kantáros Rain Jeans esőnadrágja

Ilyen a mindössze 25 centis hordtáskába csomagolható, Trilobite Rain Jeans kantáros esőnadrág, a feltűnő, sárga betéttel megspékelt Bering Maniwata felső, vagy az egyrészes fazon kedvelőinek a Bering Iwaki. Motorról leszállva is jó szolgálatot tehet a hosszú, kapucnis Bering Tyrell esőruha, míg a minőségi S100 textilimpregnálónak akkor veheted hasznát, ha a nadrágod, dzsekid már kevésbé áll ellen az égi áldásnak.

Az impregnáló spray segíthet megőrizni ruháid vízállóságát, míg a teljesen vízhatlan zokni akkor is melegen tart, ha a csizma már feladta a harcot a heves esőben

 

 

Kevesen gondolnak rá, pedig nagy ötlet a teljesen vízhatlan, melegen tartó zokni beszerzése, hiszen ha vizes a talpad, akkor lehet bármilyen meleg a ruha, biztosan fázni fogsz. A Porelle membrános, lélegző anyagnak köszönhetően nem izzadsz bele, ugyanakkor távol tartja a lábadtól a nedvességet, és csak arra kell figyelned, hogy kézzel mosd, illetve ne vasald, hogy sokáig megőrizze remek tulajdonságait. S ha már eső, akkor nem mehetünk el szó nélkül a sisakplexi párásodása mellett sem, amit például ilyen páramentesítő folyadékkal előzhetsz meg.

 

 

Ha elállt az eső, mielőbb bújj ki a kezeslábasból, mert ha durván beleizzadsz, az legalább olyan zavaró, mintha beázott volna…

 

 

Végül pedig ne feledd, hogyha kilométerek százain át motorozol esőben, akkor a megszokottnál gyakrabban kell ránézned a láncra! A felcsapódó víz ugyanis lemossa a spray-t, és az egyébként csak 4-500 kilométerenként befújt láncszett már 100-200 kilométer után ápolásra szorulhat.

;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )