Mégsem vihetsz esernyőt… – Így készülj fel az esős motorozásokra
Mit (ne) tegyél, ha motorozol és jön az égi áldás?
Aki gyakran jár a magasabb európai hágókon, bizonyára szembesült már vele, hogy egyik percről a másikra gyökeresen megváltozhat az időjárás. Heves zivatar váltja a vakító napsütést, majd újra kiderül az ég, és úgy érzed magad a párás levegőben, mintha sisakban szaunáznál. Akárhogy is, muszáj felkészülnöd az ilyen helyzetekre, ami a páréves motorokon viszonylag egyszerű feladat: bekapcsolt kipörgésgátlóval és szelídebb teljesítményleadásra kapcsolva nyugodt marad a motor a nedves, csúszós úton is. Ha „ósulis” vassal jársz, akkor rád hárul, hogy óvatos gázkezeléssel, finoman fékezve és alacsony fordulatszámon visszakapcsolva alkalmazkodj a körülményekhez, különösen, ha ABS sincs a gépeden.
Azt talán mondanom sem kell, hogy az egyes burkolatfajták különbözően "reagálnak" a nedvességre: az érdes, fekete aszfalt ilyenkor is – viszonylag – jól tapad, de a macskakő és a mészkőliszt alapú, úgynevezett fehéraszfalt szinte jéggé válik, különösen az esőzés első perceiben, amikor az útra került porral keveredik a nedvesség. Ugyanígy kerülendők a csatornafedelek, felfestések, hiszen amint nedvesség éri őket, rendkívül csúszóssá válnak.
Ezért van szükségünk a tartós, garantáltan vízhatlan motoros öltözetekre, de korántsem mindegy, hogy milyet választasz.
Esőruha, melegen tartó zokni és impregnáló
Először is tudatosan válogasd össze a felszerelésed, amihez elég a következő tíz egyszerű tanácsod megfogadnod:
- Lehetőleg ne vásárolj próba nélkül, nehogy utólag derüljön ki, hogy túl nagy vagy ami még rosszabb, túl kicsi a méret!
- Nagy előny, ha összehajtva az ülés alatt is elfér a szett, és nem kell ezért a dobozba tenni a nedves ruhát.
- Nem maga az anyag, hanem az illesztések varrásai, hegesztései engedhetik át a vizet, ezért válassz minőségi darabot, ami masszív illesztéseivel sokáig megbízhatóan véd!
- Hosszútávon az olcsó a drága, ezért már elsőre olyan esőruhát válassz, ami nem ázik be, nem szakad el nagyobb tempónál, és sokáig megbízhatóan szolgál!
- Különösen figyelj a gallérra, hiszen ha túl alacsony, akkor bejuthat a víz, viszont ha túl magas és tépőzáras, az irritálhatja a bőrt!
- Mindig motorosruhában, csizmában próbáld fel az új esőruhát! Muszáj így is könnyen feljönnie, de nem lehet olyan bő, hogy nagyobb sebességnél lobogjon rajtad.
- Kerüld az egyszínű darabokat, válassz feltűnő színárnyalatú vagy rikító betétekkel tarkított felsőt!
- Jó előre gondold ki, hogy az egyszerűbb egyrészes vagy a külön felvehető, kétrészes lesz a praktikusabb neked!
- Ne feledkezz el a ruhával nem fedett testrészek (kéz- és lábfej) védelméről sem! Sokat segíthet az úgynevezett esőcsizma, míg kezedet és kesztyűdet akár a benzinkúton található, ingyenes nejlonkesztyűvel is megvédheted az esőtől.
- Végül pedig mindig alaposan szárítsd ki a ruhát, miután megérkeztél!
A Fokt Motornál mindent megtalálsz ahhoz, hogy szárazon szállj a motorról a leghevesebb esőzés után is. Ráadásul a "minden" azt jelenti, hogy nem megszokott, de annál hasznosabb kiegészítőket is találsz, melyekre talán nem is gondoltál, hogy kapóra jöhet motorozás közben.
Ilyen a mindössze 25 centis hordtáskába csomagolható, Trilobite Rain Jeans kantáros esőnadrág, a feltűnő, sárga betéttel megspékelt Bering Maniwata felső, vagy az egyrészes fazon kedvelőinek a Bering Iwaki. Motorról leszállva is jó szolgálatot tehet a hosszú, kapucnis Bering Tyrell esőruha, míg a minőségi S100 textilimpregnálónak akkor veheted hasznát, ha a nadrágod, dzsekid már kevésbé áll ellen az égi áldásnak.
Kevesen gondolnak rá, pedig nagy ötlet a teljesen vízhatlan, melegen tartó zokni beszerzése, hiszen ha vizes a talpad, akkor lehet bármilyen meleg a ruha, biztosan fázni fogsz. A Porelle membrános, lélegző anyagnak köszönhetően nem izzadsz bele, ugyanakkor távol tartja a lábadtól a nedvességet, és csak arra kell figyelned, hogy kézzel mosd, illetve ne vasald, hogy sokáig megőrizze remek tulajdonságait. S ha már eső, akkor nem mehetünk el szó nélkül a sisakplexi párásodása mellett sem, amit például ilyen páramentesítő folyadékkal előzhetsz meg.
Végül pedig ne feledd, hogyha kilométerek százain át motorozol esőben, akkor a megszokottnál gyakrabban kell ránézned a láncra! A felcsapódó víz ugyanis lemossa a spray-t, és az egyébként csak 4-500 kilométerenként befújt láncszett már 100-200 kilométer után ápolásra szorulhat.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között