0

KAV: tananyag lesz a motoros ruha kiválasztása és helyes használata

2021-02-11 00:00:00
Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részletesebben bemutatják: miben (ne) motorozz, ha jót akarsz...
Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részletesebben bemutatják: miben (ne) motorozz, ha jót akarsz...
 
Idén márciustól hasznos vezetéstechnikai elemekkel bővül a hazai motoros képzés és összetettebb lesz a rutinpálya vonalvezetése is. Többek között a tudatos ellenkormányozás, a stabilizáló fék használata és a fókuszálás, azaz helyes nézőpont kiválasztása is nagy szerepet kap az órákon.
 
2021-től nagyobb hangsúlyt kap a motoros ruha kiválasztása és helyes használata
 
Komoly előrelépés a korábbi rendszerrel szemben, hogy eddig jórészt alapfeladatok (elindulás, megállás, irányváltás stb.) szerepeltek a tananyagban, ezentúl viszont a vészhelyzetek elhárítását, az akadálykikerülést és kanyarodás közben a hátsó fék használatát, vagyis az ívszűkítést is megtanulják a nebulók.
 
(Majdnem) kétszer annyi nagymotor...
 
Sajnos hibásan szögezik le a KAV oldalán, hogy „a Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére nőtt 2019 végére”, de ettől még valóban fontos megemlíteni: 2001-ben 93 088 motorkerékpár futott Magyarországon, míg 2019 végén már 185 943 (Forrás: KSH.hu).
 
 
Ráadásul az átlagos teljesítmény is nőtt – ideje volt hát a vizsgarendszer fejlesztésének.
 
 
Mivel egyre nagyobb a forgalom és gyorsabbak a járművek, elengedhetetlen, hogy a vezetők felkészültsége kövesse ezt a trendet. A vizsgarendszer átalakításával fontos lépést tettünk azért, hogy valódi vezetéstechnikai tudás szerzett tanulók kapjanak jogsit, ám ez nem minden: ha mégis beüt a krach, akkor a sisak, ruha stb. az utolsó védelmi vonal, ami segíthet megvédeni viselőjét.
 
 
 
Ideje volt már, hogy több figyelmet szenteljünk felszereléseknek… Elvégre sokan nem tudják, hogy a hibás méretű vagy rosszul rögzített kabát, csizma, protektor nemhogy csökkentené, hanem sokszor súlyosbítja az elszenvedett sérüléseket
 
 
Ezért döntöttek úgy a KAV-nál, hogy 2021-től "részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is."
 
 

Hogyan válassz sisakot, csizmát és motoros ruhát?

 
Addig is, míg elindul az idei oktatás, szeretnénk segítséget nyújtani, hogy felkészülten érkezz a vizsgára, illetve magabiztosan válassz magadnak sisakot, ruhát vagy csizmát. Most ezt a három termékcsoportot járjuk körbe gyártástól a tesztelésig – tarts velünk, mert sok újat tudhatsz meg a motoros felszerelésekről!
 
Jelentős különbséget fedezhetsz fel a Level 1 és Level 2 protik között: előbbiek legfeljebb 24 kN-ra enyhítik az ütés erejét, míg a Level 2-nél jellemzően 5 és 10 kN közötti értéket mérhetünk. Vagyis eséskor felére, harmadára csökken a testre ható erő, ha nem Level 1, hanem Level 2 protektor van a ruhádban – ezt is érdemes szem előtt tartani vásárláskor.
 
A ruházat kiválasztásánál az alapanyag, varrás és protektor szentháromsággal érdemes kezdeni, azaz nézd meg, milyen minőségű (pl. 500, 620, 900D stb.) Cordurával erősített a kabát és nadrág, mert ezen múlhat, hogy mennyi ideig „bírja” majd csúszás közben. Legalább ilyen fontos, hogy Level 1 vagy Level 2 protektor van benne, és persze a varrás, hiszen az lehet a leggyengébb láncszem: csak addig véd a ruhád, amíg összetartja az öltés…
 
Ne a márkát vagy az árat, hanem az alapanyagot, a varrást és a protektorok minőségét nézd meg! Ezek sokkal fontosabbak, minthogy milyen logó díszíti vagy melyik versenyző hordja a ruhát...
 
Kissé más a fejvédők helyzete, hiszen egységes szabvány garantálja, hogy tesztelték a bukót, és megfelel a biztonsági előírásoknak, vagyis itt inkább a részletekre érdemes összpontosítani. (csat vagy D-gyűrű, kényelmi extrák, karcálló, „páramentes” plexi, sisakbeszélő-előkészítés stb.) Hogy miként tesztelik a sisakokat a napjainkban bevezetett, új, szigorúbb módszerrel, arról itt olvashattok bővebben, míg korábbi cikkünkben jótanácsokkal láttunk el, hogy magabiztosan, tudatosan válassz sisakot magadnak. Sőt a mentőorvos is megszólalt, és elmondta: miért fontos, hogy nagymotoron zárt bukót viselj a "mosolygós" helyett.
 
Persze a fenti alapigazságok érvényesek a csizmákra is: a szárhosszúságon, a helyes méreten és a protektorok elhelyezésén, minőségén múlik, hogy megvéd-e, amikor baj van. Nem véletlen, hogy 100-120 darabból állnak a profi motoros lábbelik, miként arról olvashattatok a német Daytona gyárbemutatójában is, ahol végigkísértük a csizmák útját az első vágástól a kész termékig.
 
 
Reméljük, tudtunk segíteni, és persze kíváncsian várjuk az első beszámolókat, hogy pontosan milyen elemekkel is bővül márciustól a motorosok oktatása hazánkban. Mivel szerzőink között is van éppen suliba járó, korlátlan A kategóriára jelentkezett motoros, ígérjük, beszámolunk róla, hogy mit tapasztalt az oktatáson, a rutinpályán és a vizsgán.

 

;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )