KAV: tananyag lesz a motoros ruha kiválasztása és helyes használata
Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részletesebben bemutatják: miben (ne) motorozz, ha jót akarsz...
Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részletesebben bemutatják: miben (ne) motorozz, ha jót akarsz...
Idén márciustól hasznos vezetéstechnikai elemekkel bővül a hazai motoros képzés és összetettebb lesz a rutinpálya vonalvezetése is. Többek között a tudatos ellenkormányozás, a stabilizáló fék használata és a fókuszálás, azaz helyes nézőpont kiválasztása is nagy szerepet kap az órákon.
2021-től nagyobb hangsúlyt kap a motoros ruha kiválasztása és helyes használata
Komoly előrelépés a korábbi rendszerrel szemben, hogy eddig jórészt alapfeladatok (elindulás, megállás, irányváltás stb.) szerepeltek a tananyagban, ezentúl viszont a vészhelyzetek elhárítását, az akadálykikerülést és kanyarodás közben a hátsó fék használatát, vagyis az ívszűkítést is megtanulják a nebulók.
(Majdnem) kétszer annyi nagymotor...
Sajnos hibásan szögezik le a KAV oldalán, hogy „a Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére nőtt 2019 végére”, de ettől még valóban fontos megemlíteni: 2001-ben 93 088 motorkerékpár futott Magyarországon, míg 2019 végén már 185 943 (Forrás: KSH.hu).
Ráadásul az átlagos teljesítmény is nőtt – ideje volt hát a vizsgarendszer fejlesztésének.
Mivel egyre nagyobb a forgalom és gyorsabbak a járművek, elengedhetetlen, hogy a vezetők felkészültsége kövesse ezt a trendet. A vizsgarendszer átalakításával fontos lépést tettünk azért, hogy valódi vezetéstechnikai tudás szerzett tanulók kapjanak jogsit, ám ez nem minden: ha mégis beüt a krach, akkor a sisak, ruha stb. az utolsó védelmi vonal, ami segíthet megvédeni viselőjét.
Ideje volt már, hogy több figyelmet szenteljünk felszereléseknek… Elvégre sokan nem tudják, hogy a hibás méretű vagy rosszul rögzített kabát, csizma, protektor nemhogy csökkentené, hanem sokszor súlyosbítja az elszenvedett sérüléseket
Ezért döntöttek úgy a KAV-nál, hogy 2021-től "részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is."
Hogyan válassz sisakot, csizmát és motoros ruhát?
Addig is, míg elindul az idei oktatás, szeretnénk segítséget nyújtani, hogy felkészülten érkezz a vizsgára, illetve magabiztosan válassz magadnak sisakot, ruhát vagy csizmát. Most ezt a három termékcsoportot járjuk körbe gyártástól a tesztelésig – tarts velünk, mert sok újat tudhatsz meg a motoros felszerelésekről!
Jelentős különbséget fedezhetsz fel a Level 1 és Level 2 protik között: előbbiek legfeljebb 24 kN-ra enyhítik az ütés erejét, míg a Level 2-nél jellemzően 5 és 10 kN közötti értéket mérhetünk. Vagyis eséskor felére, harmadára csökken a testre ható erő, ha nem Level 1, hanem Level 2 protektor van a ruhádban – ezt is érdemes szem előtt tartani vásárláskor.
A ruházat kiválasztásánál az alapanyag, varrás és protektor szentháromsággal érdemes kezdeni, azaz nézd meg, milyen minőségű (pl. 500, 620, 900D stb.) Cordurával erősített a kabát és nadrág, mert ezen múlhat, hogy mennyi ideig „bírja” majd csúszás közben. Legalább ilyen fontos, hogy Level 1 vagy Level 2 protektor van benne, és persze a varrás, hiszen az lehet a leggyengébb láncszem: csak addig véd a ruhád, amíg összetartja az öltés…
Ne a márkát vagy az árat, hanem az alapanyagot, a varrást és a protektorok minőségét nézd meg! Ezek sokkal fontosabbak, minthogy milyen logó díszíti vagy melyik versenyző hordja a ruhát...
Kissé más a fejvédők helyzete, hiszen egységes szabvány garantálja, hogy tesztelték a bukót, és megfelel a biztonsági előírásoknak, vagyis itt inkább a részletekre érdemes összpontosítani. (csat vagy D-gyűrű, kényelmi extrák, karcálló, „páramentes” plexi, sisakbeszélő-előkészítés stb.) Hogy miként tesztelik a sisakokat a napjainkban bevezetett, új, szigorúbb módszerrel, arról itt olvashattok bővebben, míg korábbi cikkünkben jótanácsokkal láttunk el, hogy magabiztosan, tudatosan válassz sisakot magadnak. Sőt a mentőorvos is megszólalt, és elmondta: miért fontos, hogy nagymotoron zárt bukót viselj a "mosolygós" helyett.
Persze a fenti alapigazságok érvényesek a csizmákra is: a szárhosszúságon, a helyes méreten és a protektorok elhelyezésén, minőségén múlik, hogy megvéd-e, amikor baj van. Nem véletlen, hogy 100-120 darabból állnak a profi motoros lábbelik, miként arról olvashattatok a német Daytona gyárbemutatójában is, ahol végigkísértük a csizmák útját az első vágástól a kész termékig.
Reméljük, tudtunk segíteni, és persze kíváncsian várjuk az első beszámolókat, hogy pontosan milyen elemekkel is bővül márciustól a motorosok oktatása hazánkban. Mivel szerzőink között is van éppen suliba járó, korlátlan A kategóriára jelentkezett motoros, ígérjük, beszámolunk róla, hogy mit tapasztalt az oktatáson, a rutinpályán és a vizsgán.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között