Indianapolis pályája a technikai sport otthona!
Nem ismerek nagyobb és jobb infrastruktúrával rendelkező versenypályát a világon! Volt szerencsém személyesen megtekinteni a 100 éves múlttal és irtózatos paraméterekkel rendelkező szentélyt.
De hogy mekkora is az Indianapolis Motor Speedway szentélye?
Íme egy kép, amely hűen tükrözi az ovális pálya gigantikus méretét:
Belefér a Vatikán teljes területe, a Churchill Downs, a római Colosseum, a Wimbledon, a Yankee Stadion, valamint a Rose Bowl is! Ráadásul még marad hely golfpályáknak. Jelenleg is van a pályán belül néhány golfpálya, valamint egy múzeum is. A múzeumban megtekinthető a pálya múltja és az események relikviái. Ezt az épületet először tároló helységnek használtak, majd pedig 1987-ben hivatalosan is múzeummá vált. Jelenleg állandó kiállításként megtekinthető 75 db jármű, amelyek között található Indy500-as versenyautó, stock autó, Forma1-es autó, valamint néhány különleges versenyautó. Ezen belül van egy 48 ülőhelyes színházterem is, amelyben 20 perces előadás keretében mutatják be a pálya történetét és legérdekesebb eseményeit. Természetesen minden nap nyitva van (Karácsony kivételével).
De itt minden nagyobb méretű, mint az otthon megszokottak. Például a fél literes cola is 591ml-es palackban van, a nálunk óriásplakátnak hitt hirdetmény háromszorosa itt csak egy kis - egyszerű- mozgó-forgó, világítós tábla. Az úttest, a járművek és a motorok is mind-mind nagyobbak a megszokottól csakúgy, mint a fogyasztásuk és a teljesítményük. A motoros közlekedés le van egyszerűsítve, hiszen bukósisak viselése nem kötelező és az utcák nyíl egyenesek! A belvárosba érve pedig találkozhatunk néhány –még élő és aktív- motorversenyzőről elnevezett utcával is. Érdekes –ugyanakkor biztonságot sugalló- érzés úgy motorozni, hogy az utcák beláthatóságát nem nehezítik az íves kanyarok, hanem ellátni a végéig. A város térképének megrajzolásához pedig nem kell használni íves vonalzót :)
A versenyhétvégéken a város és az utcák dugig telnek rajongókkal, akik közül több ezren kedvenc motorjukkal érkeznek és keresik egymás társaságát. Az éjszakai „motormunstrálás” pedig itt kötelező. Több utcát le kell zárni ahhoz, hogy parkolhassanak a vasakkal. Motorépítésben is élen járnak, ezért kapóra jön egy-egy ilyen alkalom.
Nem ritka 360-as hátsó gumi, amelynek beszerzése itt nem okoz problémát. (Mint ahogyan a stukkeré sem, ami ott lóg szinte mindenki oldalán…hiszen itt engedélyezett)
Szóval egy ilyen közegben felnőve nem tűnne fel a híres Indy mérete, de az Atlanti óceán túlpartjáról ideérkezve leesik az ember álla (hát még az enyém...)
Az ovál pályát még 1909-ben alakították ki, akkor még kátrányból és leszórt kavicsból. Azonban a versenyen elszenvedett halálesetek miatt a burkolatot téglaborításúra váltották. 3,2 millió téglából újították fel a pályát, amely munkálathoz csak 63 napra volt szükség! Ezért érthető, hogy később a "Brickyard" (téglagyár) becenevet kapta.
Később természetesen a biztonsági előírásoknak megfelelően bitumenezték a teljes nyomvonalat, de a rajt és egyben a célvonal megmaradt téglából, ezzel is megtartva becenevének alapját.
Érdekes módon az első verseny egy nemzetközi hőlégballonverseny volt, amelyet 1909 Június 5-én rendeztek.
Ezt követte 1909 Augusztus14-én az első motorverseny, míg az első autóversenyre 1909 Augusztus 19-én került sor.
Azonban 1911-től már rendeztek Indy500-as futamokat, amelyet a 1917-18 és 1942-45 között a háborúk miatt szüneteltettek! A Freedom 100 az Indy Pro szériában már 2003 óta létezik.
Az utcai autók versenye a Brickyard-ban 1994 óta létezik, amikortól jegyzik a NASCAR versenyeket is. A nemzetközi versenyek győztesei számára kiirt versenyt a Brickyard hétvégék alatt rendezték meg 1998-2003-ig.
Formula1 versenyeket pedig 2000 Júliusa óta rendeznek a híres ovál pályán. Az USA GP magában foglalta a Porsche szuperkupa sorozatot is 2000-2006-ig. IMSA GT3 kupa 2007-ben került megrendezésre, amíg a Ferrari Challenge 2000-2002-ig volt itt. Formula BMW USA verseny 2000-2007-ig. Az Indy Pro pedig 2005-2007-ig.
Azonban 2007 Agusztus 14-én döntöttek arról, hogy 2008 Szeptember 14-én újra visszatérhetnek a motorversenyzők a 125, 250, valamint a 800ccm-es géposztályban.
Ennek érdekében az eredeti ovál pálya egy részét érintve kiépítettek és újra aszfaltoztak 2007-ben egy belső pályarészt, amely 4216m hosszú, 16m széles lett, 6 jobbkanyarral és 10 balkanyarral.
Annak érdekében, hogy a motorsport szerelmeseinek táborát tovább növeljék, meghívták 2008 Április 8-án Nicky Haydent (a 2006-os MotoGP világbajnokot) hogy a múlt versenyeit idéző bemutatón vegyen részt az IMS rendezvényén. Nicky egy régi Indian motorral ( amellyel a legelső motorversenyen versenyeztek az Indianapolis Motor Speedway-en) és korhű ruházatban húzta a gázt, majd váltott egy Honda CBR 1000-re és azzal is megtett pár kört az Indy oválon. Ezt követően Július elsején és másodikán került sor az első tesztre, ahová a csapatok tesztpilótái voltak hivatalosak. Ezen a teszten Niccolo Canepa (ITA) volt a leggyorsabb 1'43.0069 másodperces idővel, amelyet egy Ducati nyergében és Bridgestone gumikkal ért el, 181 kör megtétele alkalmával.
Egyszóval mindent megtettek annak érdekében, hogy a motorverseny visszatérése jól sikerüljön és nézett legyen.
Itt jegyzem meg, hogy a pálya szélén "csak" 250.000 egyedi ülőhely áll rendelkezésére a nagyérdeműnek! Akiknek a lelátóknál kialakított ülőhelyek száma kicsit túlzásnak tűnne, azok kedvéért megjegyezném, hogy 2008 áprilisában egy autóversenyre 248.000 embernél is többen voltak kíváncsiak egyetlen napon!!!
Szóval, ha kedve lenne valakinek élőben is végigizgulni ezen a helyszínen egy MotoGP verenyhétvégét, azok már most megrendelhetik a 2010.08.29.-én megrendezésre kerülő versenyre a jegyeiket!
TOTOS
De hogy mekkora is az Indianapolis Motor Speedway szentélye?
Íme egy kép, amely hűen tükrözi az ovális pálya gigantikus méretét:
Belefér a Vatikán teljes területe, a Churchill Downs, a római Colosseum, a Wimbledon, a Yankee Stadion, valamint a Rose Bowl is! Ráadásul még marad hely golfpályáknak. Jelenleg is van a pályán belül néhány golfpálya, valamint egy múzeum is. A múzeumban megtekinthető a pálya múltja és az események relikviái. Ezt az épületet először tároló helységnek használtak, majd pedig 1987-ben hivatalosan is múzeummá vált. Jelenleg állandó kiállításként megtekinthető 75 db jármű, amelyek között található Indy500-as versenyautó, stock autó, Forma1-es autó, valamint néhány különleges versenyautó. Ezen belül van egy 48 ülőhelyes színházterem is, amelyben 20 perces előadás keretében mutatják be a pálya történetét és legérdekesebb eseményeit. Természetesen minden nap nyitva van (Karácsony kivételével).
De itt minden nagyobb méretű, mint az otthon megszokottak. Például a fél literes cola is 591ml-es palackban van, a nálunk óriásplakátnak hitt hirdetmény háromszorosa itt csak egy kis - egyszerű- mozgó-forgó, világítós tábla. Az úttest, a járművek és a motorok is mind-mind nagyobbak a megszokottól csakúgy, mint a fogyasztásuk és a teljesítményük. A motoros közlekedés le van egyszerűsítve, hiszen bukósisak viselése nem kötelező és az utcák nyíl egyenesek! A belvárosba érve pedig találkozhatunk néhány –még élő és aktív- motorversenyzőről elnevezett utcával is. Érdekes –ugyanakkor biztonságot sugalló- érzés úgy motorozni, hogy az utcák beláthatóságát nem nehezítik az íves kanyarok, hanem ellátni a végéig. A város térképének megrajzolásához pedig nem kell használni íves vonalzót :)
A versenyhétvégéken a város és az utcák dugig telnek rajongókkal, akik közül több ezren kedvenc motorjukkal érkeznek és keresik egymás társaságát. Az éjszakai „motormunstrálás” pedig itt kötelező. Több utcát le kell zárni ahhoz, hogy parkolhassanak a vasakkal. Motorépítésben is élen járnak, ezért kapóra jön egy-egy ilyen alkalom.
Nem ritka 360-as hátsó gumi, amelynek beszerzése itt nem okoz problémát. (Mint ahogyan a stukkeré sem, ami ott lóg szinte mindenki oldalán…hiszen itt engedélyezett)
Szóval egy ilyen közegben felnőve nem tűnne fel a híres Indy mérete, de az Atlanti óceán túlpartjáról ideérkezve leesik az ember álla (hát még az enyém...)
A pálya:
Az ovál pályát még 1909-ben alakították ki, akkor még kátrányból és leszórt kavicsból. Azonban a versenyen elszenvedett halálesetek miatt a burkolatot téglaborításúra váltották. 3,2 millió téglából újították fel a pályát, amely munkálathoz csak 63 napra volt szükség! Ezért érthető, hogy később a "Brickyard" (téglagyár) becenevet kapta.
Később természetesen a biztonsági előírásoknak megfelelően bitumenezték a teljes nyomvonalat, de a rajt és egyben a célvonal megmaradt téglából, ezzel is megtartva becenevének alapját.
Érdekes módon az első verseny egy nemzetközi hőlégballonverseny volt, amelyet 1909 Június 5-én rendeztek.
Ezt követte 1909 Augusztus14-én az első motorverseny, míg az első autóversenyre 1909 Augusztus 19-én került sor.
Azonban 1911-től már rendeztek Indy500-as futamokat, amelyet a 1917-18 és 1942-45 között a háborúk miatt szüneteltettek! A Freedom 100 az Indy Pro szériában már 2003 óta létezik.
Az utcai autók versenye a Brickyard-ban 1994 óta létezik, amikortól jegyzik a NASCAR versenyeket is. A nemzetközi versenyek győztesei számára kiirt versenyt a Brickyard hétvégék alatt rendezték meg 1998-2003-ig.
Formula1 versenyeket pedig 2000 Júliusa óta rendeznek a híres ovál pályán. Az USA GP magában foglalta a Porsche szuperkupa sorozatot is 2000-2006-ig. IMSA GT3 kupa 2007-ben került megrendezésre, amíg a Ferrari Challenge 2000-2002-ig volt itt. Formula BMW USA verseny 2000-2007-ig. Az Indy Pro pedig 2005-2007-ig.
A MotoGP verseny:
Azonban 2007 Agusztus 14-én döntöttek arról, hogy 2008 Szeptember 14-én újra visszatérhetnek a motorversenyzők a 125, 250, valamint a 800ccm-es géposztályban.
Ennek érdekében az eredeti ovál pálya egy részét érintve kiépítettek és újra aszfaltoztak 2007-ben egy belső pályarészt, amely 4216m hosszú, 16m széles lett, 6 jobbkanyarral és 10 balkanyarral.
Annak érdekében, hogy a motorsport szerelmeseinek táborát tovább növeljék, meghívták 2008 Április 8-án Nicky Haydent (a 2006-os MotoGP világbajnokot) hogy a múlt versenyeit idéző bemutatón vegyen részt az IMS rendezvényén. Nicky egy régi Indian motorral ( amellyel a legelső motorversenyen versenyeztek az Indianapolis Motor Speedway-en) és korhű ruházatban húzta a gázt, majd váltott egy Honda CBR 1000-re és azzal is megtett pár kört az Indy oválon. Ezt követően Július elsején és másodikán került sor az első tesztre, ahová a csapatok tesztpilótái voltak hivatalosak. Ezen a teszten Niccolo Canepa (ITA) volt a leggyorsabb 1'43.0069 másodperces idővel, amelyet egy Ducati nyergében és Bridgestone gumikkal ért el, 181 kör megtétele alkalmával.
Egyszóval mindent megtettek annak érdekében, hogy a motorverseny visszatérése jól sikerüljön és nézett legyen.
Itt jegyzem meg, hogy a pálya szélén "csak" 250.000 egyedi ülőhely áll rendelkezésére a nagyérdeműnek! Akiknek a lelátóknál kialakított ülőhelyek száma kicsit túlzásnak tűnne, azok kedvéért megjegyezném, hogy 2008 áprilisában egy autóversenyre 248.000 embernél is többen voltak kíváncsiak egyetlen napon!!!
Szóval, ha kedve lenne valakinek élőben is végigizgulni ezen a helyszínen egy MotoGP verenyhétvégét, azok már most megrendelhetik a 2010.08.29.-én megrendezésre kerülő versenyre a jegyeiket!
TOTOS
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között