Így készül Zarco különleges bukósisakja - MotoGP-ből a közútra
Vajon a sisak is hozzájárult Johann Zarco elképesztő rekordjához? A Shark mérnökei szerint feltétlenül, sőt azt is pontosan megmérték, mennyivel gyorsabb a motoros, ha áramvonalas bukót visel.
Közel két éve senki nem tudta megdönteni Andrea Dovizioso és a Ducati MotoGP-sebességrekordját, melyet hazai környezetben a 2019-es Olasz Nagydíjon állított fel. Dovi a végtelen hosszúnak tűnő célegyenes végén 356,7 km/órával száguldott, s egészen a 2021-es szezonkezdésig kellett várnunk, hogy valaki elhappolja tőle ezt a címet.
Johann Zarco megdöntötte a MotoGP sebességrekordját
Szintén egy ducatis, a Pramac színeiben induló Jorge Martin is felírta nevét a csúcstartók közé, ám 358,8 km/órás tempója „túl lassú volt”, hogy övé maradjon a megtisztelő cím.
Most arról mesélnek a Zarco bukóját tervező mérnökök, hogy miért különlegesek a versenyzők és a közúton motorozók sisakjai, illetve az áramvonalas héj miként járult hozzá Zarco rekordjához.
Mark Eilledge, a Shark UK műszaki menedzsere avat be minket a részletekbe.
Zarco és a Shark: folyadékdinamika a motorosok szolgálatában
– Immáron kereken tíz éve használunk a Sharknál számítógépes elemzést a sisakok tervezése és gyártása során, hogy minél tökéletesebb végeredményt érjünk el. Az úgynevezett számítási folyadékdinamika (CFD) van segítségünkre, melyet az élet számos területén alkalmaznak, például űrkutatásban, ipari rendszerek tervezésekor, időjárás-előrejelzések készítésekor, sőt ezzel vizsgálhatják a belsőégésű motorokban zajló folyamatokat is.
– Tisztán emlékszem, úgy öt évvel ezelőtt milyen visszajelzéseket kaptunk a Race-R Pro és Race-R Pro GP sisak kapcsán – folytatta –, mivel egy különös, közúton csak nagyritkán tapasztalható jelenséget osztottak meg velünk a pilóták. Amikor a célegyenes végén fékezni kezdenek, felegyenesednek a nyeregben, ám a megváltozó légáramlás miatt gyakori panasz, hogy a szél jobbra-balra cibálja a fejüket, így nem tudnak a féktávra és a kanyarra összpontosítani.
Ezt úgy szüntettük meg, hogy a számítási folyadékdinamika segítségével két hosszanti szárnyat alakítottunk ki a héjon, ami megoldotta a gondot.
Már az első, 2016-os tesztek sikerrel jártak: Mugellóban a Yamaha GP-motorjain 2,5 km/órás sebességkülönbséget mértek az új/régi bukóval, sőt azóta ennél is messzebbre jutottak: „Nemrég a KTM-mel is végeztünk egy átfogó tesztet, ahol még nagyobb volt a sebességkülönbség.”
Természetesen az újságírók rákérdeztek Marknál, hogy mennyi is volt pontosan az „még nagyobb” sebesség, de ő viccesen félresöpörte a kérdést: „Szívesen elárulom, de ez szigorúan titkos, szóval utána meg kell ölnöm magukat…”
Persze a sisakszárny kialakításakor azt is muszáj volt figyelembe venniük, hogy eséskor ne akadhasson el az elem és ne okozzon sérülést. Így a számítógépes vizsgálat és a törésteszt együttes eredményeként született meg a végső forma, amit láthatunk a Zarco nevével fémjelzett Shark sisakokon is.
A versenyzők tehát magasabb végsebességet és így jobb köridőt érhetnek el az aerodinamikailag tökéletes sisakban, valamint jobban összpontosíthatnak, mivel nem rázza a fejüket az idom okozta turbulencia. Mivel a pályán „tanultak” viszonylag gyorsan megjelennek az utcai fejvédőkön is, minden motoros jól jár a fejlesztésekkel – csendesebb, kényelmesebb sisakban utazhatnak, ami hosszú távon pihentetőbbé, élvezetesebbé és nem mellesleg biztonságosabbá teszi a motorozást.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között