0

Így készül Zarco különleges bukósisakja - MotoGP-ből a közútra

2021-05-02 00:00:00
Vajon a sisak is hozzájárult Johann Zarco elképesztő rekordjához? A Shark mérnökei szerint feltétlenül, sőt azt is pontosan megmérték, mennyivel gyorsabb a motoros, ha áramvonalas bukót visel.

Vajon a sisak is hozzájárult Johann Zarco elképesztő rekordjához? A Shark mérnökei szerint feltétlenül, sőt azt is pontosan megmérték, mennyivel gyorsabb a motoros, ha áramvonalas bukót visel.

Közel két éve senki nem tudta megdönteni Andrea Dovizioso és a Ducati MotoGP-sebességrekordját, melyet hazai környezetben a 2019-es Olasz Nagydíjon állított fel. Dovi a végtelen hosszúnak tűnő célegyenes végén 356,7 km/órával száguldott, s egészen a 2021-es szezonkezdésig kellett várnunk, hogy valaki elhappolja tőle ezt a címet.

Johann Zarco megdöntötte a MotoGP sebességrekordját

Szintén egy ducatis, a Pramac színeiben induló Jorge Martin is felírta nevét a csúcstartók közé, ám 358,8 km/órás tempója „túl lassú volt”, hogy övé maradjon a megtisztelő cím.

Johann Zarco ugyanis 362,4-gyel repesztett idén a katari célegyenesben, így ő a MotoGP új sebességrekordere.

Most arról mesélnek a Zarco bukóját tervező mérnökök, hogy miért különlegesek a versenyzők és a közúton motorozók sisakjai, illetve az áramvonalas héj miként járult hozzá Zarco rekordjához.

 

 

 

Zarco és a bizonyítottan nagyobb végsebességet hozó, aerodinamikus sisak

 

 

Mark Eilledge, a Shark UK műszaki menedzsere avat be minket a részletekbe.

Zarco és a Shark: folyadékdinamika a motorosok szolgálatában

– Immáron kereken tíz éve használunk a Sharknál számítógépes elemzést a sisakok tervezése és gyártása során, hogy minél tökéletesebb végeredményt érjünk el. Az úgynevezett számítási folyadékdinamika (CFD) van segítségünkre, melyet az élet számos területén alkalmaznak, például űrkutatásban, ipari rendszerek tervezésekor, időjárás-előrejelzések készítésekor, sőt ezzel vizsgálhatják a belsőégésű motorokban zajló folyamatokat is.

– Ebből aztán a pilóták és a közúton motorozók is profitálhatnak, ugyanis kiszűrhetők a turbulenciák, légörvények, s ennek köszönhetően kevésbé cibálja a szél a motoros fejét – legyen szó a versenycélú sisakról vagy például a túrázóknak fejlesztett Spartan GT-ről – emelte ki Mark.

– Tisztán emlékszem, úgy öt évvel ezelőtt milyen visszajelzéseket kaptunk a Race-R Pro és Race-R Pro GP sisak kapcsán – folytatta –, mivel egy különös, közúton csak nagyritkán tapasztalható jelenséget osztottak meg velünk a pilóták. Amikor a célegyenes végén fékezni kezdenek, felegyenesednek a nyeregben, ám a megváltozó légáramlás miatt gyakori panasz, hogy a szél jobbra-balra cibálja a fejüket, így nem tudnak a féktávra és a kanyarra összpontosítani.

 

 

 

„Ebből a közúton motorozók is profitálhatnak, ugyanis kiszűrhetők a turbulenciák, légörvények, s ennek köszönhetően kevésbé cibálja a szél a motoros fejét – legyen szó a versenycélú sisakról vagy a túrázóknak fejlesztett Spartan GT-ről”

 

 

Ezt úgy szüntettük meg, hogy a számítási folyadékdinamika segítségével két hosszanti szárnyat alakítottunk ki a héjon, ami megoldotta a gondot.

Azonban fejlesztés közben felfigyeltünk rá, hogy a sisak és a bőrruha púpja között is légörvények alakulnak ki, ezért egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk a hátul ékalakban „megnyúló”, minden eddiginél szebb áramlást biztosító héjak tervezésére.

Már az első, 2016-os tesztek sikerrel jártak: Mugellóban a Yamaha GP-motorjain 2,5 km/órás sebességkülönbséget mértek az új/régi bukóval, sőt azóta ennél is messzebbre jutottak: „Nemrég a KTM-mel is végeztünk egy átfogó tesztet, ahol még nagyobb volt a sebességkülönbség.”

 

 

 

A hangsúlyos szárny szinte teljesen megszünteti a sisak és a bőrruha púpja között kialakuló turbulenciát, ezáltal gyorsabbak a pilóták az egyenesekben. A felső, ékalakú élek abban segítenek, hogy féktávon ne rángassa a légörvény a fejüket, ezáltal jobban koncentrálhassanak a közeledő kanyarra (Kép: Motorcyclenews.com)

 

 

Természetesen az újságírók rákérdeztek Marknál, hogy mennyi is volt pontosan az „még nagyobb” sebesség, de ő viccesen félresöpörte a kérdést: „Szívesen elárulom, de ez szigorúan titkos, szóval utána meg kell ölnöm magukat…”

 

 

 

Így néz ki, amikor egy ember 10 másodperc alatt tesz meg egy kilométert…

 

 

Persze a sisakszárny kialakításakor azt is muszáj volt figyelembe venniük, hogy eséskor ne akadhasson el az elem és ne okozzon sérülést. Így a számítógépes vizsgálat és a törésteszt együttes eredményeként született meg a végső forma, amit láthatunk a Zarco nevével fémjelzett Shark sisakokon is.

 

 

 

 

Az ideális áramlásnak köszönhetően 2,5 km/órával nagyobb végsebességet ért el a motor (Kép: Motorcyclenews.com)

 

 

 

 

A versenyzők tehát magasabb végsebességet és így jobb köridőt érhetnek el az aerodinamikailag tökéletes sisakban, valamint jobban összpontosíthatnak, mivel nem rázza a fejüket az idom okozta turbulencia. Mivel a pályán „tanultak” viszonylag gyorsan megjelennek az utcai fejvédőkön is, minden motoros jól jár a fejlesztésekkel – csendesebb, kényelmesebb sisakban utazhatnak, ami hosszú távon pihentetőbbé, élvezetesebbé és nem mellesleg biztonságosabbá teszi a motorozást.

;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )