Hogyan válassz új sisakot és milyen méretű bukóra lesz szükséged?
Hasznos táblázat segít eligazodni a motorosoknak, hogy mire figyeljenek új bukósisak választásakor és felpróbálásakor.
Szinte hihetetlen, hogy milyen hosszú idő telt el az első motorkerékpár és az első motorkerékpáros védősisak megjelenése között. Pierre Michaux „száguldó” masinája ugyanis több mint 150 éve látott napvilágot, és utána közel száz évig senkinek nem jutott eszébe, hogy a vezető fejét (is) védeni kellene. Érthetetlen részlet ez a motorozás históriájában, hiszen már 1912-ben is több mint százzal hasítottak az olyan erőgépek, mint például az ezres, V2-es, 12 lovas Pope Model L, és ez egy szériamotor volt – az elképesztő versenygépekről még szót sem ejtettünk.
Kezdetleges fejvédőben Ernst Henne, mellette pedig BMW-je, amellyel 1934-ben 246 km/órás (!) sebességet ért el. Érdekesség, hogy a csúcsdöntésre Magyarországon, Gyón közelében került sor
Végül 1953-ban az USA-ban kezdődött el a sisakok forradalma, ahol a Dél-Karolinai egyetem professzora, C.F. Lombard bejegyeztette új találmányát, a többrétegű ütéselnyelő réteggel és kemény héjjal ellátott fejvédőt. Noha voltak más próbálkozások is akkoriban, bátran mondhatjuk, hogy gyakorlatilag ez volt a világ első motoros bukósisakja. Egy évvel később Roy Richter, a saját autóalkatrész-üzlete mögötti garázsban tökéletesítette a találmányt, és piacra dobta az első, sorozatgyártott bukót, mely sok-sok versenyző életét mentette meg.
Roy Richter és az a bizonyos műhely, ahol az első bukósisakok készültek
Hogyan válassz bukósisakot és mire figyelj felpróbáláskor?
Közhelyes, de muszáj kiemelnünk a kezdő motorosok kedvéért, hogy nem az a sisak lesz jó, ami felpróbáláskor egyből kényelmes. Ennek oka, hogy fejvédő – szinte – minden pontja igazodik viselőjéhez, vagyis ne ijedj meg, ha bizonyos részein elsőre nyom, és kissé szűknek tűnik. Persze ezt is megelőzheted, ha megméred a fejed körméretét, és az alábbi táblázatból kikeresed, hogy milyen méretű sisak passzol majd hozzád:
Ha megvan a helyes, pontosabban helyesnek vélt méret, akkor jöhet a puding, pontosabban a sisak próbája. Először is vedd fel, mégpedig úgy, hogy – talán furán hangzik – „semmi felesleges” ne legyen alatta. Talán magától értetődő a dolog, de láttunk már kontyra (!) sisakot húzó hölgyet, aki így akarta megelőzni, hogy összekócolódjon a copfja…
Tehát felpróbáláskor engedd le a hajkoronát, kapd fel a bukót, és csatold be a szíját, de csak annyira szorosan, hogy két ujjad beférjen a szíj és a nyakad közé, ahogy a lenti képen is látod:
Ha csak egy tanácsot jegyzel meg, az legyen, hogy elsőre muszáj feszesnek, szinte már kényelmetlennek lennie, de korántsem mindegy, hogy a sisak melyik pontján. Ugyanis a belső párna igazodik a fejformádhoz és -méretedhez, de a homlokodon és a tarkód felett nem nyomhat túlzottan, mert ott nem fog centiket "engedni" viselés során.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között