Hogyan válassz bukócsövet és bukógombát?
Közismert tévhit: a bukógomba vagy bukócső garantálja, hogy esés után is karcmentes marad a motor. Ezzel szemben az igazság, hogy a rosszul megválasztott vagy házilag barkácsolt védelmi eszköz néha többet árt, mint használ és csak fokozza a sérüléseket… Tanácsadónkban segítünk eligazodni, hogy miként válaszd ki a motorodat óvó felszereléseket.
A bukócsövek nagyjából száz éve részei a motorkerékpároknak, láthattunk ilyeneket már a háborús verdákon is. Ezzel szemben az angolul jellemzően crashpadként emlegetett, s magyarul sokkal találóbb hangzású bukógombák csak az utóbbi néhány évtizedben terjedtek el. Legyen szó bármelyikről is, sok-sok tévhit övezi őket, így elsőként kezdjük ezek lerombolásával!
Miként válasz bukócsövet vagy bukógombát a motorodra?
Először is tisztázzuk: mit nyersz, ha felszerelsz egy ilyen védelmi eszközt a vasra?
A kisebb, kedvezőbb árú és egyszerűen felszerelhető bukógomba szerepe annyi, hogy eldőléskor ne a fényezett részek érjék a betont, illetve egyfajta biztosítékok (helyesen: biztosítók), hogy ezek sérüljenek a drágább alkatrészek helyett, vagy legalább is csökkentsék azok sérüléseit. Azaz röviden azért hasznosak, mert például megúszhatjuk velük, hogy a sérült motorból kifolyt olaj, hűtőfolyadék stb. miatt mozgásképtelenné váljon a vas.
Ugyanakkor választáskor figyelj rá, hogy bármennyire csábító a hosszú száron ülő, az idom síkjából messzire kinyúló bukógomba – mely látszatra hatékonyabban véd –, a nagy erőkar tempós elcsúszáskor nem csökkenti, hanem néha fokozza a kárt. Rögzítsd az erőforráshoz, motortartó csavarhoz vagy akár vázhoz, mindegyikben kárt tehet a nagy sebességgel földet érő és 8-10 centis erőkarral feszítő alkatrész. Ezért azt javasoljuk, hogy lehetőleg olyan bukógombát vásárolj, ami megbízható forrásból származik, és tesztelt, vagyis bizonyítottan védi a motort és nem tesz kárt benne kisebb elcsúszás során. Bizalmat keltőek a legalább három ponton rögzített modellek, melyek csúszáskor nagyobb eséllyel a helyükön maradnak.
A bukócső pont annyival nyújt többet, mint amennyivel többet „takar” az idomokból. Mivel ez akár körkörös védelmet ad a motornak, hatékonyabban véd az eldőlés, elcsúszás következményeitől, viszont kérdéses, hogy milyen stílusú vason „áll jól” ez a szett.
Retrómotoron, s különösen endurón még fokozza is a látványt, marconább, harciasabb kiállású tőle a géped, ugyanakkor furán mutat a teljes idomzatba burkolt típusokon – azokra is elérhető, persze, de van rá némi esély, hogy tanulóvezetőnek néznek a sok-sok cső miatt…
Ha biztosra szeretnél menni, érdemes az átalakítás nélkül, otthon is könnyen felszerelhető, és számos típusra elérhető olajteknővédővel, röviden haspáncéllal kezdeni, majd felfelé haladva jöhet az erőforrás sérülékeny részeit óvó motorblokkvédő bukócső. Mindkettő már 15-20 ezer forinttól elérhető – igazán nem nagy beruházás a hatékony védelemért. Felfelé haladva jöhet az idomokat körülölelő felső bukócső, s ha már ott jársz, ezt kiegészítheted a csőre rögzíthető táskákkal is, hiszen motoron minden apró hely sokat számít, ahová csomagokat pakolhatsz.
Az igazán alaposak megspékelhetik mindezt a ma már egyre költségesebb, LED-es fényszórókat védő kerettel, illetve a hűtőre szerelhető ráccsal, s így már tényleg teljes a kép.
Tetszik vagy sem, viszonylag komoly tanulópénzért győződtünk meg róla, hogy jobb az első sérülés előtt beruházni az ilyen felszerelésekre, hogy a váratlan baj ne tehesse tönkre a régóta várt túrát.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között