Bemutatkozik a felnyitható sisakok etalonja: Shark EVO-GT
Kétségtelen, hogy a futárok és túrázók számára sok-sok előnnyel kecsegtetnek a felnyitható sisakok, ám mivel számtalan különböző felépítésű modell érhető el a piacon, korántsem mindegy, melyiknek szavazol bizalmat. Hogy megkönnyítsük a választást, bemutatjuk a kategória etalonjaként emlegetett, egy mozdulattal nyitható-zárható Shark EVO-GT-t.
Kétségtelen, hogy a futárok és túrázók számára sok-sok előnnyel kecsegtetnek a felnyitható sisakok, ám mivel számtalan különböző felépítésű modell érhető el a piacon, korántsem mindegy, melyiknek szavazol bizalmat. Hogy megkönnyítsük a választást, bemutatjuk a kategória etalonjaként emlegetett, egy mozdulattal nyitható-zárható Shark EVO-GT-t.
Tulajdonképpen az a meglepő, hogy nem terjedtek el még szélesebb körben a felnyitható bukók, hiszen aki sokat ül motoron, lépten-nyomon megtapasztalhatja, milyen hasznos is a nyitott és a zárt fejvédők erényeit egyesítő felépítés. Felhajthatod az állrészt, ha meleged lenne vagy innál egy kortyot, tankoláskor sem muszáj levenned a sisakot, a szemüvegeseknek pedig kész áldás, hogy nem kell kesztyűben bajlódniuk okuláréval, ha bukót húznak.
Milyen felnyitható sisakot válassz?
Két lelkes motorrajongó, André és Robert Teston határozta el még 1989-ben, hogy kiküszöböli a piacon elérhető sisakok legjellemzőbb hibáit, és jövőbe mutató, sok szempontból egyedülálló konstrukcióval rukkolnak elő. Munkájuk gyümölcseként láttak napvilágot az első Sharkok, közöttük az éppen 15 éve megjelent Evoline, melynek különlegessége, hogy ez volt a világ első felnyitható állrészű modellje, ami nyitott és zárt állapotban is teljesítette a legális közúti használathoz szükséges hivatalos törésteszteket.
Elég egy kézzel elengedned a kormányt, hogy felnyisd vagy lezárd az EVO-GT állrészét, és közben hozzá sem kell érned a plexihez. A rendkívül egyszerűen működő szerkezet előnye, hogy nem vonja el a figyelmet a vezetésről.
Az Evoline után kilenc évvel érkezett az EVO-ONE. Ez utóbbi azért volt emlékezetes, mert ebben mutatkozott be a Shark szabadalmaztatott „Auto-up/Auto-down” rendszere, melynek lényege, hogy a plexi érintése nélkül, egyetlen mozdulattal nyitható-zárható az állrész. Ez az ötletes mechanizmus továbbfejlesztett, még könnyebben használható formában került be az EVO-ONE 2-be, majd az ezzel párhuzamosan gyártott Shark sikermodellbe, az EVO-ES-be, ami többféle sűrűségű EPS (polisztirolhab) betétjének köszönhetően még kényelmesebb és biztonságosabb lett elődeinél, és máig a francia gyártó kínálatának egyik népszerű darabja.
Hogy tökéletesen illeszkedjen viselője fejére, az EVO-ES kétféle héjmérettel készül és XS-től XL-es méretig kapható.
Az évtizedek alatt begyűjtött tudást és tapasztalatot felhasználva született meg a felnyitható Sharkok legjobbja, a nyolcféle elegáns fényezéssel elérhető EVO-GT. Már a nagyméretű plexi is arról árulkodik, hogy prémium minőségű, megalkuvásoktól mentes menetbiztonsági eszközről van szó, tudniillik az EU-ban előírt, legalább másodosztályú plexi helyett elsőosztályú „szélvédőt” építettek be a francia mérnökök. A legfontosabb különbség, hogy utóbbi garantáltan torzításmentes, és – ellentétben a másodosztályú darabokkal – nemcsak időszakos, hanem folyamatos, egésznapos használatra is javasolt. Akárcsak az Evoline, az EVO-ES és az EVO-GT is megkapta mindkét EU-s jóváhagyást, azaz nyitott és zárt sisakként egyaránt szabályosan hordható.
Aegis antibakteriális fertőtlenítővel itatják át a Shark EVO-GT arcpárnáját és bélését, így a legforróbb napokon sem lesz kellemetlen szaga a bukónak. A gyártó figyelmességéről árulkodik, hogy két pár arcpárnát csomagol a dobozba, így – arcformától függetlenül – szoros a sisak, mégsem nyomja viselője fejét.
Melyik a legjobb felnyitható bukósisak?
A fentieket látva nem csoda, hogy osztályának legjobbjaként hivatkozik a Shark az új EVO-GT-re. A három légbeömlőre és két kilépőcsatornára épülő szellőzőrendszer, az egykezes nyitás-zárás, a tarkóig hátrahajló állrész és a csúcsminőségű plexi éppúgy elsőrangú minőségről árulkodik, mint a Pinlock 120 Max Vision betét. A hatékony páramentesítő szintén alapáron jár az EVO-GT-hez, és bizony igen jó szolgálatot tesz a hideg, esős napokon.
Mitől lesz hangos vagy halk egy sisak?
Noha a gyártók rendre megadják, hogy hány decibeles zajt mértek a teszteken, érdemes tudni, hogy ez az érték a gyakorlatban szinte megismételhetetlen. Ennek oka, hogy – a laboratóriumi kísérletekkel ellentétben – a mindennapi használat során számos tényező miatt lehet halkabb vagy éppen hangosabb a bukód.
Szintén különlegesség, hogy többféle héjméretben készül az EVO-GT, hogy minél jobban illeszkedjen viselőjéhez és a lehető legkönnyebb legyen.
Egyebek mellett a ruhád is hatással van a sisakban mért decibelszintre. Ha puha textildzseki helyett bőr- vagy esőkabátot húzol, máris is nagyobb a zaj, miként a meredek szögbe állított, ezáltal hangosabb légörvényeket kavaró szélvédő is fokozza a morajlást. Mindemellett a testhelyzet is befolyásolja a hangerőt, és az sem mindegy, hogy mennyire közel ülsz az üzemanyagtartályhoz, ugyanis a mellkasodra, az álladra és a fejed fölé is terelheti a menetszelet.
Remek megoldás, hogy az EVO-GT beépített napszemüvege mindkét kézzel kényelmesen mozgatható – jobb- és balkezeseknek egyaránt könnyű a használata
Nem érdemes tehát feltétel nélkül elfogadni a márka- és típustársak ajánlásait, amikor motorplexit cserélsz, elvégre mindenkinek más ideális az eltérő testalkat miatt. Azt javasoljuk, hogy ha elégedetlen vagy a motor időjárás-védelmével, válassz gyári vagy magasított légterelőt, megtoldva egy állítható szögű, úgynevezett varioplexivel, ugyanis a két elem között szabadon áramolhat a levegő, és ez úgy csökkenti vagy oltja ki a légörvényeket, hogy közben a szélvédelem is nő.
A vetélytársak többségével ellentétben az EVO-GT állrésze egészen a tarkóig hátratolható, így kisebb a légellenállása és alacsonyabb a súlypontja, mint az átlagos, felnyíló állrészű bukóknak. Ezért is emelte ki a német Motorrad magazin a hét felnyitható sisakot összehasonlító tesztjében, hogy a „Shark EVO-GT messze a legjobb választás, ha hosszabb távokon, városon kívül is szeretnéd nyitott állapotban használni a sisakod".
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között