0

Dakar 2012/ Despres megint nyert és visszaszerezte a vezetést

2012-01-11 00:00:00
Cyril Despres (SHARK) a kilencedik szakasz leggyorsabbja volt, és minden ellenőrző pontnál a legjobb idővel haladt át. Nem csoda, hogy az összetettben is vissza tudta szerezni a vezető pozíciót.

Sáros vita

Az előző napi sármarasztaló eset a táborban komoly vitát váltott ki a versenyzők és szervezők között. Despres azt kifogásolta, hogy az itiner nem jelezte a sártengert, amelybe többedmagával beragadt. Szerinte a Dakar nem egy lottóhúzás, ahol a szerencsén kell múlnia a győzelemnek. Mert aki szerencsésen ki tudta kerülni – mint az élről induló Coma- az időveszteség nélkül tovább tudott száguldani.

Történt ugyanis, hogy a nyolcadik szakasz 11. kilométerénél Despres belebukfencezett egy útját keresztező – térdig érő- sártengerbe. Az esésben ugyan nem sérült meg, de a sárból nem volt képes önerőből kiszabadítani a motorját. Nem sokkal később érkezett Paulo Goncelves is, aki ugyan úgy beesett a sárba, mint a francia. Mindketten – egymástól pár méterre- birkóztak a saját motorjukkal, igyekeztek mihamarabb talpra állítani azt. Ez a portugálnak sikerült hamarabb, de oda ment Despres-hez, hogy segítsen neki. Kettejük erőfeszítésének köszönhetően a KTM is talpra állt, amelyet kivonszoltak a sártengerből. Ekkor azonban a francia rápattant a motorjára és otthagyta a segítőkész Goncalves-t a sárban, Husqvarna-jával együtt. (talán ez nem volt valami sportszerű)
Goncalves végül a versenybíró segítségével szabadulhatott ki, aki a később érkezőket elterelte a veszélyes területről. Addig azonban már hat versenyző lett saras ez ügyben.

A szervezők helybenhagyták a reklamációt, és az érintett hat versenyzőnek a szakaszidejéből jóváírásra került a sárban eltöltött idő. Így a korrigált szakaszvégeredmény alapján másfél percre csökkent Coma összetettbeli előnye. Persze az ő véleménye az eset kapcsán az volt, hogy a Dakar egy megpróbáltatás és szerinte azért valamelyest előnyt kellene élveznie azoknak, akik ügyesen elkerülték azt a bizonyos sártengert, hiszen az is időveszteséggel járt. (ebben azért van valami igazság)

Kilencedik szakasz
Antofagasta-Iquique
A pihenőnap utáni második szakasz mindössze 9km összekötőből és 556km szelektív részből állt, bár ezt rendhagyó módon kettéválasztotta egy neutralizált (nem mért) szakasz.



Ennek az eleje igen gyors fesh-fesh rész, ami gyors tempót enged a résztvevőknek, néhol egészen apró, púderszerű homokkal. Azonban a második rész már tartogathat meglepetéseket a navigációs ügyességben gyengélkedőknek. Majd végül egy óriási homokdűnéről fognak leereszkedni a Csendes-óceán partjára, a táborhelyhez.

A motorosoknál elsőként Coma rajtolhatott, hisz az előző napi időeredménye – az időjóváírással együtt is- a legjobb volt. Azonban most nem Despres eredhetett másodikként a nyomába, hanem Pal Anders Ullevalseter, aztán Ruben Faria (Despres vízhordója, vagyis segítője) és Helder Rodrigues.

A CP1-nél, ami csak 12km volt a rajttól máris némi előnyre tudott szert tenni Cyril Despres, akit az ifjú Barreda Bort (+5s), Rodrigues (+6s), Coma (+7s), Svitko (+18s) és Ullevalseter (+22s) követett a tabellán. Ruben Faria azonban már több, mint kilenc perces hátrányban volt ekkor, ugyanis a rajtot követően – 1,7km-nél- bukott.

Az élen haladók sorrendje nem nagyon változott a CP2-nél sem, ami a táv egyharmadának tekinthető, hiszen az élen Despres haladt,
nyomában Barreda Bort 37 másodperccel lemaradva. Harmadik volt Coma (+1'12”), azután pedig érkezett Helder Rodrigues (+2'15”), Pal Andres Ullevalseter (+2'16”) és Stefan Svitko (+2'51”)



A francia azonban nem vett vissza a kezdeti iszonyatos tempóból, aminek köszönhetően 230km megtételét követően is stabilan vezetett. Előnye ekkor már 3'31 volt Barreda-val és 3'55” Coma-val szemben. Persze kicsit könnyebb dolga volt, hiszen az előtte haladók nyomvonalát követve kevesebbet kellett a navigációval bajlódnia.

CP3-nál még mindig nem lehetett lezártnak tekinteni a kilencedik szakaszt, hiszen az első hat versenyző 7 percre volt egymástól. Despres az élen, mögötte pedig Barreda Bort, Coma, Svitko, Rodrigues és Paulo Goncalves, akinek hátránya 7'17”.



A tegnap előzékenyen segítő Goncalves csak 11.-ként rajtolt ma, de fokozatosan jött előre és remek idővel érkezett az ellenőrző ponthoz.

CP4-nél Coma fel tudott kicsit zárkózni a vezető franciára, hiszen átvéve a második helyet Barreda Bort-tól a hátránya már csak 3'27” volt.



Ruben Faria, aki még a nap elején esett el, most további időveszteséget szenvedett és 18'35” hátránnyal folytatta a száguldást az óceán felé.

Most következhetett egy kis frissítő a motorosok és motorjuk számára egyaránt, hiszen a neutralizált szakasznak köszönhetően egy gyors kis javítás és mosakodással egybekötött eszem-iszom belefért a 90km-es távba.

CP5-nél legjobb idővel Despres blokkolt, majd Coma (+3'26”) és Barreda, aki nagy harcban volt eddig Rodrigues-szel, itt már megnyugtatónak tűnő 9'51”-es előnnyel érkezett. A további sorrend: Goncalves, Gerard Farres Guell, Ullevalseter, Svitko, Verhoeven, Jordi Viladoms és David Casteu.
Bár a francia Casteu itt még 15'05”-es hátránnyal érkezett, pár kilométer múlva műszaki gond miatt szerelni kényszerült motorját.



Az 516km-nél vesztegelt sokáig, amíg ki nem derült, hogy végképp megfőzte a motorját.
Talán jobb lett volna, ha yamahájában ő is blokkot cserél, amit a szabályok megengednek ugyan, de 15 perc időbüntetéssel sújtanak. Ezzel a lehetőséggel élt a mai szakasz előtt a két élmenő KTM-es mellett még Barreda Bort, Goncalves, Ullevalseter és Faria is.
Ez látható jóváírásként a kilencedik szakasz végeredményében, ami a következő:



A nap győztese tehát Cyril Despres (SHARK), aki ezzel visszaszerezte az összetett elsőséget is. Marc Coma lett a második, míg a harmadik ismét Joan Barreda Bort (Husqvarna), akinek ez már az idei harmadik dobogós helyezése!


Összetett állás:



David Casteu végül - csodával határos módon- be tudta hozni Yamaháját a célba, de az elvesztegetett idő miatt nem csak a TOP10-ből búcsúzott.

A hátralévő szakaszok még tartogathatnak meglepetéseket, amelyek a gyakorlott motorosoknak is okozhatnak fejfájást. Legalábbis ezt jósolják a szervezők, akik a Dakart Peru felé terelgetik. Itt még nem járt a Dakar rali, ezért lehetnek még váratlan fordulatok a motorosoknál is.

TOTOS



;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )