0

Hogyan készül a motoroscsizma? A 120 darabból álló kirakós története

2020-07-24 00:00:00
Amikor veszünk egy új motoros cipőt vagy csizmát, többségünk bele sem gondol, hogy hány munkaóra és milyen sok összetevő kell ahhoz, hogy elkészüljön a profi védelmet nyújtó lábbeli. Mi utánajártunk, hogy miért is áll 120 (!) darabból a minőségi csizma…

 

Amikor veszünk egy új motoros cipőt vagy csizmát, többségünk bele sem gondol, hogy hány munkaóra és milyen sok összetevő kell ahhoz, hogy elkészüljön a profi védelmet nyújtó lábbeli. Mi utánajártunk, hogy miért is áll 120 (!) darabból a minőségi csizma…

A német Daytona gyárban járunk, ahol – más vállalatokhoz hasonlóan – a háromdimenziós, számítógépes tervezéssel indul egy-egy új modell története, majd tíz lépésben ölt alakot a csizma. Amint véglegesítik a tervrajzát az első állomáson, vad zakatolásba kezdenek az olasz Comelz bőrvágó gépei, melyekkel kiszabják az addig csak rajzon látott formákat.

Mint egy kirakós – összesen 120 apró elemet kell milliméterpontosan rögzíteni az összeállítás során

Ezek előbb a varrodába kerülnek, s itt Pfaff hímzőgépekkel „rajzolnak” mintát az egyes bőrdarabokra, illetve egyszerű fémsablonok és hagyományos bőrvarrógépek segítségével helyezik el a – bokarésznél kiemelt fontosságú –, masszív protektorokat, hogy oldalirányú ütközésnél se sérülhessen meg a motoros lába.

Minőségi alapanyag a tökéletes motoros csizmáért

Nagy figyelmet fordítanak a Daytona eggenfeldeni gyárában az alapanyagok beszerzésére és ellenőrzésére, tudva, hogy csak így lehet tökéletes a csizma. Például az elsőosztályú marhabőr külső részhez néhány modellben vékonyabb, mégis ellenállóbb kecskebőr belső borítást illesztenek, mely kettős előny viselőjének: utóbbi rugalmas, ezért szabad mozgást biztosít, ugyanakkor segít kánikulában elvezetni az izzadtságot.

Nem okoz gondot a hosszabb séta sem a Daytonában – ami nem mellékes szempont egy motoros túrán –, mert anatómiailag pontos poliuretánhab öleli körbe a talpat, míg gyaloglás közben 3M fényvisszaverő gondoskodik a láthatóságról.

A Daytona motoros túracsizmák külső borítása speciálisan kezelt, víztaszító marhabőr, megtámogatva a vízálló és lélegző, 80%-ban poliamidból álló Gore-Tex betétjével. Aki fagyoskodott már motoron a beázott csizma miatt, minden bizonnyal értékeli, hogy itt tuti nem jut át a legdurvább eső sem... Az már csak ráadás, hogy a Daytona csizmák talpa csúszásmentes anyagból készül, hogy a motorról leszállva se érhessen "baleset".

Így születik a 120 darabból álló motoros csizma a Daytona gyárában

Amíg a csizmafelsőrész és - szár előkészítése zajlik, egy présgéppel sajtolják az orr-részbe a kemény, ellenálló betétet - aki csúszott már aszfalton és koptatta közben a csizma orrát, az pontosan tudja, milyen hasznos ez az erősítés.

Noha a Singer a legismertebb varrógépmárka, a motoros ruhák, csizmák stb. gyártói inkább a Pfaff-ot használják az embert és gépet próbáló feladathoz

Így jutunk el az összeállításig: protektorok, méretre szabott bőrdarabok és a vízállóságot biztosító Gore-tex betétek sorakoznak katonás rendben a polcokon, amikor megkezdődik a munka igazán látványos része. A többrétegű Gore-tex elemeket egyébként az 1947-ben alapított, francia Suteau-Anver gépei vágják ki, hogy pontosan illeszkedjen, és garantáltan ne fázz fel, ha naphosszat esőben motorozol.

 
Bármilyen hihetetlen, egy átlagos túra- vagy versenycsizma több mint száz (!) darabból áll, és mivel a német Daytonánál ragaszkodnak a folyamatos minőség-ellenőrzéshez, ezek mindegyikét kézzel állítják össze – nem látunk robotokat sem automatizált gépeket az üzemben.
 
 
Legtöbbünk minőségi csizmáiról ismeri a német családi vállalkozást, holott a két alapító, Reinhard és Helmut Frey már a hatvanas években komoly hírnevet szerzett magának tartós és kényelmes cipőivel
 
Talán meglepő, de fentről lefelé állítják össze a csizmákat, azaz előbb a szár és a lábfej készül el a betétekkel, protektorokkal együtt, majd amikor készen áll az utolsó elem – a talp – rögzítésére, egyszerű gépi sámfára feszítve készítik elő a félkész lábbelit. Ehhez előbb alaposan felmelegítik a felsőrészt, hogy könnyebben alakíthassák a melegtől rugalmassá vált bőrt, majd felkerül a többrétegű belső és külső talp, ami szintén kézimunkával, másodpercek alatt zajlik – nemes egyszerűséggel összepréselik a kétkomponensű ragasztóval alaposan átitatott felületeket.
 
 
Az utolsó állomás kettős célt szolgál: itt helyezik be a kényelmes talpbetéteket, egyszersmind töviről-hegyire ellenőrzik az immáron elkészült csizmát, hogy csak makulátlan és masszív vízlepergető réteggel bevont darabok juthassanak a boltokba
 
Csomagolás előtt még alaposan kisuvickolják és vízlepergető anyaggal vonják be a Daytonákat, melyek néhány pillanat múlva már utazhatnak is a világ minden pontján megtalálható viszonteladókhoz. Nálunk megtalálhatjátok a kézzel készült, német motoros csizmák teljes választékát, melyek 1957 óta egyet jelentenek a kényelemmel és a tartóssággal, miként azt el is várják a motorosok egy minőségi lábbelitől.

 

;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )