Pakoljunk, de mibe?
Új cikksorozatunkban azoknak nyújtunk segítséget, akik kacérkodnak a motoros túrázással, de nem biztosak benne, hogy mit, mibe és hogyan pakoljanak a hosszabb utazás előtt.
Először az egyik legkedvezőbb árú, mégis akár 20-25 liternyi holmit elnyelő megoldást, tanktáskát vesszük górcső alá.
Ha nincs hátsó dobozod, csomagtartód, sem hely mögötted a nyergen, akkor marad a hátizsák és a tanktáska a cuccaid szállítására. Igen ám, de aki motorozott már hosszabban nyakig pakolt hátizsákkal, tudna mesélni róla, hogy milyen fájdalmas több nap után a hatalmas pakk cipelése...
Nem szerencsés párosítás a magas, többszintes tanktáska és a csutkakormány, mert éles kanyarban útban lehet a karodnak. Hiába szeretnél minél több holmit magaddal vinni, sportmotorra érdemes kisebb és alacsonyabb típust választani
Arról nem beszélve, hogy az endurósok, terepezők eleve nem vehetnek fel súlyosabb hátizsákot, mert amint kiállnak a nyeregből, a fel-le ugráló súly rövid úton kikészíti a hátizmokat és a gerincet. Nem marad más hátra, tanktáskára lesz szükség, de korántsem mindegy, hogy milyen méretű, alakú és felfogatású modellt választasz. Most ebben segítünk, hogy ne nyűg, hanem hasznos kiegészítő legyen az új tanktáskád.
Milyen tanktáskát válasszak? Mágnesest vagy gyűrűst?
Látszólag a tanktáska a legideálisabb csomagszállítási forma, hiszen kevésbé rontja el a súlypontot, mint egy megpakolt topcase, viszonylag olcsó és ma már gyakorlatilag bármilyen motorra találsz ideális táskát, beleértve a sajátos alakú vagy műanyagból készült üzemanyagtartályokat is.
Korábban szinte csak mágneses rögzítésű modellek közül válogathattunk, de ezek könnyen elcsúsztak és összekarcolták a tank fényezését. Ezt küszöbölték ki a francia mérnökök a tankbőr + tanktáska kombóval és a kétezres években megjelent tankgyűrűvel
Az egyik legbiztosabb megoldás a Bagster által kifejlesztett tankbőr vagy tankvédő és a hozzá kapcsolódó, csatos rögzítésű tanktáska. Mivel az üzemanyagtartályok formájához igazodik a szett, mindig méretpontos, remekül illeszkedik, nem véletlenül használjuk már mi is vagy tíz éve túráinkon. Természetesen a tanksapka helyét szabadon hagyják, így egyáltalán nem zavar a tankolásban, a szorosan simuló anyag révén pedig por sem kerülhet alá – ez lenne a tökéletes megoldás? Igen, de kissé költséges, ugyanis a 28-30 ezer forintos táskához muszáj megvenni a tankbőrt is, és nem mindenki szeretne ennyit költeni a projektre.
Komplett tankbőr helyett használhatunk pántot, amivel sokat faraghatunk a költségeken, és így feleslegessé válik a tankpad vásárlása is
Ezért a Bagster piacra dobta a tankbőrt részben kiváltó, Bagster Easy Road és Bagster Easy Trail pántokat, melyek csak 8-9000 forintot kóstálnak, és szintén stabilan tartják a tanktáskát. Persze hátrányuk is van, hiszen ha nincs rajtuk táska, akkor kevésbé mutatnak jól az üzemanyagtartályon, nem védik a fényezést a portól, karcolásoktól és tankoláskor rá kell szánni pár másodpercet, hogy levegyük a hozzá csatolt táskát.
Ha „lebeg” a tanktáska, akkor könnyebb levenni és tuti nem lesz karcos alatta a fényezés
Lassan két évtizede bukkantak fel a piacon a még kifinomultabb, gyűrűs rögzítésű tanktáskák, melyek egy csapásra orvosolták a korábbi modellek hátrányait. Végre a műanyagtankosok is kaptak egy teljes értékű megoldást, többé nem volt gond a gyors felrakás-levétel, és tankgyűrű gyűrű 5-6 ezer forintos ára is kedvezőnek mondható, ellentétben a komplett tankbőrével.
A hozzá kapcsolódó tanktáska ára sem vészes, számos modell elérhető a 20-30 ezer forintos áron, és mivel tucatnyi különböző formában készülnek a táskák, mindenki megtalálja a motorjához és igényeihez illőt.
Miként ellenőrizheted, hogy jó lesz-e a választott tanktáska a motorodra?
Lehetőleg ne interneten rendeld meg új táskád, inkább menj el motorral a boltba, hogy élőben is lásd, miként illeszkedik a tankhoz.
Tudtad?
Megannyi tulajdonnév "szelídült" köznévvé az idők során, mint a Kawasaki Jet-Ski, ami mára minden vízi sportesztköz összefoglaló neve lett, de mondhatnánk az élménymedencékre használt Jacuzzit vagy a dzsipet (Jeep).
Pont ilyen a Bagster is, és hiába elérhető ma már más gyártmányokban a tankot borító burkolat és a hozzá kapcsolódó táska, rendre „bagszterként” hivatkoznak rá a motorosok.
Ha ez rendben van, jöhet az üléspróba, hogy látszódnak-e tőle a műszerek, eléred-e a kezelőszerveket és a gyújtáskapcsolót, valamint elakad-e a kormány, ha teljesen elfordítod. Utóbbi tán a legfontosabb, hiszen ha egy hágón, a meredek visszafordítóban nekiütközik a kormány, az tuti megzavar kanyarodás közben, pláne, ha a tanktáska sarka megnyomja a pillanatleállítót… Utóbbi tán nem tűnik életszerűnek, de segítettünk már fel motorost, aki emiatt fogott talajt a Wurzenpasson – higgyétek el, nem nagy élmény, ha a kanyar közepén fullad le a ledöntött vas.
Fontos, hogy jól lásd a műszereket és a teljesen elfordított kormány se érjen hozzá a tanktáska sarkához. Utóbbi miatt megnyomhatod a kürtöt, az irányjelzőt, rossz esetben akár a leállítót is...
Tehát a tanktáskára is igaz, hogy nem az számít, mennyire tetszik a formája – vagy a márkája –, sokkal fontosabb, hogy tökéletesen passzoljon az igényeidhez és a motorodhoz. Érdemes hát vásárlás előtt alaposan átnézni, kipróbálni, odafigyelve arra is, hogy elférjen a telefonod, pénztárcád más apróságod a külső zsebekben, hogy ne kelljen a kabátból előkaparni ezeket autópálya-kapuknál vagy határátlépéskor.
Sajátos igények: állatszállítás motoron?
Sári Zsófi sokat tudna mesélni róla, hogy milyen hasznos egy spéci tanktáska, hiszen ő nagyon sokat utazik macskájával, James-szel, aki az utóbbi öt évben több ezer kilométert tett meg egy Bagster Puppyban. Megkérdeztük hát Zsófit, hogy tapasztalt túrázóként mennyire volt elégedett a sajátos tanktáskával.
James, a norvég erdei macska nem éppen kisnövésű, sőt kétszer nagyobbra nő, mint egy átlagos házi cirmos, de így is elfér a motoros szállítóban (Kép: Alaxai Éva)
– Anno egy VFR-en kezdtem használni a Bagster kisállatszállítóját, ott a nagy, lapos üzemanyagtartályon stabilan állt, most az RT-n viszont lejt kissé, de ez láthatóan nem zavarja James-t utazás közben. Talán a kutyáknak jobban útban lenne, hogy nem teljesen sík a felület – avatott be minket Zsófi a macskaszállítás rejtelmeibe.
A VFR-re és az RT-re is felszerelhető a macskaszállító, így motorcserekor nem kellett megválni tőle
– Mivel magas táska – folytatta –, erre különösen igaz, hogy muszáj motorra próbálni vétel előtt, mert nekem a VFR-en például takarta a műszereket, de egy magasabb pilótának már tuti nem okozna gondot, ahogy már nekem sem a teljesen más felépítésű RT-n. Ebben legfeljebb nyolckilós kisállat szállítható, érdemes tehát így tervezni, hogy kit/mit szeretne magával vinni az ember. Összességében profi, megbízható, strapabíró szerkezet, kilométerek ezrein át szolgált, és negatívumként csak a kissé „elfáradó” hevedert, valamint a bőr és a rugalmas betét közötti varrást említhetném, minden másban 100%-os a szett így öt év után is.
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között