Dakar 2009/Motor: Coma 2006 után ismét megnyerte a Dakart
A szombati utolsó napon csak biztonsági motorozásra volt szüksége Marc Comának, akinek a mai hatodik hely ezúttal a győzelmet jelentette.
Az utolsó etapra kiirt táv 792 km - Cordobátol Buenos Aires-ig- amelyből 227 km volt a szelektív szakasz. Szokás szerint pirkadatkor – azonban most problémamentesen- rajtolhatott a kétkerekűek mezőnye.
A rajthoz állt 116 motoros közül az első ellenőrző ponthoz (47.km-nél) a portugál Helder Rodrigez (KTM 690) érkezett leggyorsabban. A harminc éves portugálnak mindössze 18:18 percre volt szüksége a táv megtételéhez, ami hűen tükrözi gyorsaságát. Ezen a tempón a szakasz végéig nem változtatott és hibát sem vétett, amelynek köszönhetően meg is nyerte a 31. Dakar Rally utolsó szakaszát. Ezzel a szakaszgyőzelemmel – amely a portugál motorsportban páratlan teljesítmény- az előkelő 5. helyen végzett az összetettben. Rodrigez élete legjobb eredményének örülhetett a célban. (2006-ban indult először a Dakaron, amikor a 9. helyen végzett. A következő évben elszenvedett egy balesetet, amely kihatott a 2008-as évre is. Tavaly a Közép-Európai viadalon a 15. lett.)
Ehhez az ellenőrző ponthoz a második helyre a Pal Anders Ullevalseter érkezett. A norvégok kiválósága mindössze 23 másodperccel maradt el a portugáltól, akivel az egész verseny során házi csatát vívtak. Harmadik pedig a 42 évével veteránnak számító Verhoeven érkezett, akinek ezen a Dakaron sikerült szakaszgyőzelmet is szereznie. Dési János ekkor még a 40. helyen szerepelt.
A vezető hármas személye nem változott egészen az utolsó kilométerekig, amikor is a címvédő Daspres-nek sikerült felkapaszkodnia a dobogó legalsó fokára. Azonban összetettben meg kellett elégednie a második hellyel. Ha az első napokban nem lettek volna a technikai gondok és a defekt, akkor bizonyára szorosabb lett volna a végkifejlet. Azonban – mint más sportoknál sem- itt nem számítanak a „mi lett volna, ha…” kezdetű mondatok.
Marc Coma mai „házi feladata” a kíméletes és biztonságos motorozás volt, hiszen az utolsó szakaszt másfél órás előny birtokában kezdhette. (Figyelembe véve azt, hogy a mai táv teljesítéséhez mindössze alig több, mint egy és háromnegyed órára van szüksége az élmezőnynek, nehezen volt elképzelhető az összetett győzelem elvesztése.) Coma a mai napon végül a hatodik helyen érkezett be a francia Casteu mögött. Ezzel a helyezéssel sikerült összesítésben az élen végeznie és az előnyből még megtartania 1:25:38 órás időkülönbséget Daspres-hez képest.
Dési János folyamatosan tudott előzni és a célba már 35.-ként érkezett, ami az összetettben a 61. helyet jelentette számára. Onnan már csak 341 kilométeres összekötő szakaszt kellett teljesíteni Buenos Aires városáig, ahol már fellélegezhetett nem csak honfitársunk, hanem az egész mezőny.
Holnap már a dísztribünön hajthatnak át a 31. Dakar Rally célba érkezett versenyzői, ahová végre – két hetes gyötrelem és folyamatos pornyelést követően- tiszta motorral és illatos ruhában érkeznek majd.
14.nap: Cordoba-Buenos Aires (Argentina). Az össztáv 792 km, a szelektív szakasz hossza 227 km:
1. Helder Rodrigez 1:42:37
2. Pal Anders Ullevalseter + 2:07 perc hátrány
3. Cyril Daspres + 2:41 perc hátrány
35. Dési János + 26:46 perc hátrány
Dési János:
„Nagyon örülök, hogy célba értem. Nagyon köszönöm mindenkinek a támogatást, különösen a családomnak és Kőhalmi Zoltánnak, aki minden nap biztatott. Bár voltak pillanatok, amikor könnyűnek tűnt, összességében nagyon nehéznek tartom a versenyt. Most azt gondolom, hogy többet nem fogok rajthoz állni, de valószínűleg a későbbiekben még változhat a véleményem."
Cyril Daspres:
„Nagyszerű befejező szakaszt teljesítettünk. Nem voltak nehézségek sem navigációs, sem más téren. Úgy gondolom nehéz lett volna rosszabbul befejeznem az idei versenyt, mint amilyen balszerencsésen kezdődött. Gyors szórakozás volt a mai. Az útvonal pontosan úgy nézett ki, mint ahogyan azt a WRC Rally összefoglalókban láthattuk. Viszont most motorral teljesítve sokkal küzdelmesebb a puskagolyóként felpattanó kövek miatt, ami a lábujjainkat lövöldözte. A mai szakasz rövidsége nem tette lehetővé, hogy sokat faragjak az összetettbeli hátrányomból, pedig ez volt a cél.”
Marc Coma:
„Nagyon boldog vagyok. Igazán nehéz verseny volt, ahol ismeretlen terepen kellett motorozni. Ezért nem igazán lehetett jó stratégiát felállítani. Köszönettel tartozom az elvégzett munkáért az egész csapatnak. Sok ember dolgozott a háttérben, akik szintén megérdemlik ezt a győzelmet és nekik is köszönhetem azt, hogy most örülhetek ebben a pillanatban.”
David Fretigne:
„A lényeg, hogy a dobogón végeztem. Kivételes tettet hajtottam végre, hiszen én lehettem az első, aki egy Yamaha 450-essel került a pódiumra. Sokan kételkedtek ebben a sikerben, de most bizonyítottam. Nagyon örülök ennek a helyezésnek, habár sokáig voltam a második helyen is. Jól választottam ezzel a típussal és sikerült a megbízhatóságát igazolnom. A rally kemény volt, de én még keményebbre készültem fel. Szerintem ennek köszönhetem a sikeremet és azt, hogy szórakoztam ebben a két hétben.”
Dakar 2009 végeredménye:
- Marc Coma (spanyol, KTM 690)
- Cyril Daspres (francia, KTM 690) + 1:25:38 óra hátrány
- David Fretigne (francia, Yamaha 450) + 1:38:56 óra hátrány
61. Dési János (magyar, KTM 690) +23:21:38 óra hátrány
TOTOS
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között