0

Dakar 2009/Motor: Coma 2006 után ismét megnyerte a Dakart

2009-01-17 00:00:00

A szombati utolsó napon csak biztonsági motorozásra volt szüksége Marc Comának, akinek a mai hatodik hely ezúttal a győzelmet jelentette.

Az utolsó etapra kiirt táv 792 km - Cordobátol Buenos Aires-ig- amelyből 227 km volt a szelektív szakasz. Szokás szerint pirkadatkor – azonban most problémamentesen- rajtolhatott a kétkerekűek mezőnye.

A rajthoz állt 116 motoros közül az első ellenőrző ponthoz (47.km-nél) a portugál Helder Rodrigez (KTM 690) érkezett leggyorsabban. A harminc éves portugálnak mindössze 18:18 percre volt szüksége a táv megtételéhez, ami hűen tükrözi gyorsaságát. Ezen a tempón a szakasz végéig nem változtatott és hibát sem vétett, amelynek köszönhetően meg is nyerte a 31. Dakar Rally utolsó szakaszát. Ezzel a szakaszgyőzelemmel – amely a portugál motorsportban páratlan teljesítmény- az előkelő 5. helyen végzett az összetettben. Rodrigez élete legjobb eredményének örülhetett a célban. (2006-ban indult először a Dakaron, amikor a 9. helyen végzett. A következő évben elszenvedett egy balesetet, amely kihatott a 2008-as évre is. Tavaly a Közép-Európai viadalon a 15. lett.)

Ehhez az ellenőrző ponthoz a második helyre a Pal Anders Ullevalseter érkezett. A norvégok kiválósága mindössze 23 másodperccel maradt el a portugáltól, akivel az egész verseny során házi csatát vívtak. Harmadik pedig a 42 évével veteránnak számító Verhoeven érkezett, akinek ezen a Dakaron sikerült szakaszgyőzelmet is szereznie. Dési János ekkor még a 40. helyen szerepelt.

A vezető hármas személye nem változott egészen az utolsó kilométerekig, amikor is a címvédő Daspres-nek sikerült felkapaszkodnia a dobogó legalsó fokára. Azonban összetettben meg kellett elégednie a második hellyel. Ha az első napokban nem lettek volna a technikai gondok és a defekt, akkor bizonyára szorosabb lett volna a végkifejlet. Azonban – mint más sportoknál sem- itt nem számítanak a „mi lett volna, ha…” kezdetű mondatok.

Marc Coma mai „házi feladata” a kíméletes és biztonságos motorozás volt, hiszen az utolsó szakaszt másfél órás előny birtokában kezdhette. (Figyelembe véve azt, hogy a mai táv teljesítéséhez mindössze alig több, mint egy és háromnegyed órára van szüksége az élmezőnynek, nehezen volt elképzelhető az összetett győzelem elvesztése.) Coma a mai napon végül a hatodik helyen érkezett be a francia Casteu mögött. Ezzel a helyezéssel sikerült összesítésben az élen végeznie és az előnyből még megtartania 1:25:38 órás időkülönbséget Daspres-hez képest.

Dési János folyamatosan tudott előzni és a célba már 35.-ként érkezett, ami az összetettben a 61. helyet jelentette számára. Onnan már csak 341 kilométeres összekötő szakaszt kellett teljesíteni Buenos Aires városáig, ahol már fellélegezhetett nem csak honfitársunk, hanem az egész mezőny.

Holnap már a dísztribünön hajthatnak át a 31. Dakar Rally célba érkezett versenyzői, ahová végre – két hetes gyötrelem és folyamatos pornyelést követően- tiszta motorral és illatos ruhában érkeznek majd.

14.nap: Cordoba-Buenos Aires (Argentina). Az össztáv 792 km, a szelektív szakasz hossza 227 km:

1. Helder Rodrigez 1:42:37
2. Pal Anders Ullevalseter  + 2:07 perc hátrány
3. Cyril Daspres + 2:41 perc hátrány
35. Dési János + 26:46 perc hátrány

Dési János:

„Nagyon örülök, hogy célba értem. Nagyon köszönöm mindenkinek a támogatást, különösen a családomnak és Kőhalmi Zoltánnak, aki minden nap biztatott. Bár voltak pillanatok, amikor könnyűnek tűnt, összességében nagyon nehéznek tartom a versenyt. Most azt gondolom, hogy többet nem fogok rajthoz állni, de valószínűleg a későbbiekben még változhat a véleményem."

Cyril Daspres:

„Nagyszerű befejező szakaszt teljesítettünk. Nem voltak nehézségek sem navigációs, sem más téren. Úgy gondolom nehéz lett volna rosszabbul befejeznem az idei versenyt, mint amilyen balszerencsésen kezdődött.  Gyors szórakozás volt a mai. Az útvonal pontosan úgy nézett ki, mint ahogyan azt a WRC Rally összefoglalókban láthattuk. Viszont most motorral teljesítve sokkal küzdelmesebb a puskagolyóként felpattanó kövek miatt, ami a lábujjainkat lövöldözte. A mai szakasz rövidsége nem tette lehetővé, hogy sokat faragjak az összetettbeli hátrányomból, pedig ez volt a cél.”

Marc Coma:

„Nagyon boldog vagyok. Igazán nehéz verseny volt, ahol ismeretlen terepen kellett motorozni. Ezért nem igazán lehetett jó stratégiát felállítani. Köszönettel tartozom az elvégzett munkáért az egész csapatnak. Sok ember dolgozott a háttérben, akik szintén megérdemlik ezt a győzelmet és nekik is köszönhetem azt, hogy most örülhetek ebben a pillanatban.”

David Fretigne:

„A lényeg, hogy a dobogón végeztem. Kivételes tettet hajtottam végre, hiszen én lehettem az első, aki egy Yamaha 450-essel került a pódiumra. Sokan kételkedtek ebben a sikerben, de most bizonyítottam. Nagyon örülök ennek a helyezésnek, habár sokáig voltam a második helyen is. Jól választottam ezzel a típussal és sikerült a megbízhatóságát igazolnom. A rally kemény volt, de én még keményebbre készültem fel. Szerintem ennek köszönhetem a sikeremet és azt, hogy szórakoztam ebben a két hétben.”

Dakar 2009 végeredménye:

  1. Marc Coma (spanyol, KTM 690)
  2. Cyril Daspres (francia, KTM 690) + 1:25:38 óra hátrány
  3. David Fretigne (francia, Yamaha 450) + 1:38:56 óra hátrány

     61. Dési János (magyar, KTM 690) +23:21:38 óra hátrány

 

TOTOS

;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )