0

Budapest-Bamako 2010: hosszú út a kompig

2010-01-19 00:00:00
A mezőny nagy része (szerencsésebbek) 8 órás kompozást követően átértek Marokkóba, de előtte még le kellett küzdeniük 1.012 km-t, igaz betonúton.

Budapest-Bamako 3. szakasz: Perpignan-Almeria (1.012 km)



 Akik időben értek a második szakasznál Perpignan-ba azoknak volt idejük pihenni a Hotelban, bár ők is hajnalban keltek, hogy az eligazítást követően azonnal nekivágjanak a hosszú útnak a kompig. Állítólag van egy mondás, amely szerint „váró utas van, de váró komp nincsen!” Ezt figyelem előtt tartva a versenyzők és kalandorok - akik még mindig azonos szakaszon haladtak- egy része taktikát váltott és a feladatmegoldások helyett a kikötőbe való pontos érkezést tűzték ki célul.

Persze a feladatmegoldásokat a szervezők szigorúan ellenőrzik

Minden versenykategóriás járműben a szervezők elhelyeznek a futam előtt egy speciális nyomvonalrögzítésre fejlesztett GPS-t, mely nagy pontossággal rögzíti a csapat által bejárt utat, így az etap teljesítését követően a kitöltött menetlevelet összevetik a nyomvonallal, és csak azt a feladatot értékelik, melynél ott járt a versenyző. Ennek az eszköznek a segítségével ellenőrzik a szervezők azt is, hogy mindenki betartotta-e a sebességkorlátozásokat. A futam során minden csapatnak az adott országra érvényes közlekedési szabályokat be kell tartania, gyorshajtás esetén súlyos büntetést kapnak a csapatok.

A Budapest-Bamakón is számít valamennyire az idő, de a versenyzők nem a másodpercekért, hanem a pontokért hajtanak. Minden csapatnak egységesen ugyanannyi ideje van a napi szakasz teljesítésére, az nyer, aki a közlekedési szabályok betartása mellett a legtöbb pontot sikeresen begyűjti. Ha valaki a megadott limitidőn belül teljesít, bónuszpontot kap. Amennyiben a limitidőt követően egy órán belül beér a célba, úgy a napi helyesen megoldott feladatokért járó összes pontot megkapja, aki ezt követően ér be a másnap reggeli rajtig, az büntetőpontot kap, de a feladatlapját leadhatja.

A fent felsorolt feladatokon felül a résztvevőeknek kategóriától függetlenül kiemelten fontos feladatuk a jótékonykodás. Ezt pontokkal nem jutalmazzák a versenybírók, de a csapatok között nagy a küzdelem a Teréz anya jótékonysági díjért.

A Budapest-Bamako útvonala évről évre egyre nehezebb, mely nemcsak a technikát, de az embereket is próbára teszi. Az elmúlt években tényleg volt olyan, aki aszfalton jutott el Mali fővárosába, de ez már nem jellemző, ma már ez egy igaz sivatagi tereprally. A 2010-es futam esetén az afrikai, körülbelül 6400 km-es táv több mint 60%-a terepen, köztük korábbi „dakaros” nyomokon halad, kősivatagokon és dűnéken keresztül. Aki leküzdi ezeket az akadályokat, és emellett még a napi feladatot is megoldja, könnyedén kijelenthetjük, hogy komoly sportteljesítményt visz véghez, akár komolyabbat, mint egy „dakaros vesenyző”.

Az esti eligazításra a csapatok 95%-a megérkezett

Szóval a kalandtúra harmadik szakasza nem okozott túl sok izgalmat, hiszen mindenki az Almeriai célba igyekezett. A Spanyol autópályán nem sok minden történik azon kívül, hogy néhányan integetnek, mások furcsán néznek. Talán az autók farsangi kinézete mellett a sokasodó kannák, homokvasak, pótkerekek és zöldséges ládák miatt. De az is lehet, hogy a Budapest-Bamako matrica miatt rájöttek a bámészkodók közül páran, hogy Afrikába készülnek kalandoraink.

Almeriaban aztán kinyíltak a pálinkásflaskák, és sörös dobozok. A 22.00-ás eligazításig pedig akinek volt ideje az elment vacsorázni. Ez ajánlatos volt, hiszen a megfáradt szendvicsek, amelyeket már a rajt óta cipeltek magukkal utazóink nem lehetett igazán ízletes, valamint jó ideig nem jutnak majd európai meleg ételhez. A kikötőben nézve az arcokat fáradságról szó sem lehetett, hiszen a megérkezés öröme újult erőt adott mindenkinek.
Pedig ekkor már megtettek majd 3.000 km-t!



 A komp ajtaja lenyílt és kezdődhetett a becuccolás, ami a kellemes – és egyben irigylésre méltó- 18 fokos almeriai estében talán izzasztó is volt. Habár az is lehet, hogy a flaskák hatására kezdett gyöngyözni a résztvevők homloka. Most büntetlenül lehetett iszogatni, hiszen a kompon valószínűleg nem várt rájuk alkoholszonda.

Persze azok számára sem ér véget a verseny, akik lekésik az esti 11 órás kompot, hiszen másnap délelőtt még a mezőny után igyekezhetnek a következő komppal. Mivel a kompút Nador-ba legalább 8 órás, ezért lesz ideje mindenkinek a pihenésre.

Folytatás most már a „fekete kontinensen”…




TOTOS

;

Create an account

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our privacy policy.

Already have account?

Kosár ( 0 )