A Buell gyártása befejeződött, de a Buell tovább él!
A gazdasági válság újabb áldozata, a Buell! Az East Troy-i gyártósor 26 év alatt 135 ezer darab Buell motort készített, de most kénytelen bezárni kapuit. Ezzel egyidejűleg 180 munkahely szűnik meg, nem számolva a beszállítókat és a kereskedések dolgozóit. A márka megszűnését maga az alapító, Erik Buell jelentette be.
A gazdasági világválság nemcsak a hitelpiacot alakította át, hanem a vásárlói kedvét is elvette a fogyasztóknak. Ráadásul a válság kiemelt áldozatává vált a járműipar és ezen belül a motorkereskedelem is. Ez nem csak hazánkat érinti, hanem Amerikát is, ahol a Buell motorok kétharmadát értékesítették.
A felejthetetlen típust a névadó Erik Buell hozta létre még 1983-ban, miután otthagyta a Harley-Davidsont.
Gyárat alapított és 1984-ben elkészült az első Buell 750 Road Warrior, amely megfelelő kihívásnak tűnt a japán és olasz sportgépekkel szemben az amerikai piacon. Azonban a kétütemű Barton erőforrással a versenysportban nem igazán tudtak kiemelkedő eredményt elérni, ezért 1987-től a Harley-Davidson átalakított és megerősített blokkját kezdték használni. Ez jó húzásnak tűnt Erik részéről, hiszen az utcai változatok nagy sikert arattak és ezért a H-D is tulajdonrészt vásárolt 1993-ban. Sőt, 1998-ban már a többségi tulajdonrész a H-D kezében volt. Innentől sikeres tíz év következett az eladások tekintetében, aminek csak a kialakult válság vetett véget. Az idei év második felére a Harley-Davidson akkora visszaesést produkált, hogy kénytelen volt végzetes döntéseket hozni. Első lépésként a Buell gyártását állította le, mert nem akart vele együtt csődbe jutni. Második lépésként az MV Agusta eladása is napirendre került, pedig az exkluzív olasz márka csak 2008-ban került az amerikaiakhoz.
A gyár bezárásával egyidejűleg hatalmas leárazással próbálják eladni a Buell 1125CR példányokat. Egyes amerikai kereskedők 5000 dollárért kínálják a 12000 dolláros motorokat! Bár a H-D korrektsége itt sem megkérdőjelezendő, hiszen a kereskedőket ért esetleges károkat (amik az akciós ár miatt érik őket) kifizetik.
A Buell történelem pikantériája, hogy már a 2010-es Buell 1125RR típus is bemutatásra került ez év szeptemberében. Ráadásul ez lenne az első lánchajtású versenygépe a márkának. Igaz, hogy ez a versenygép az idei sikereken felbátorodva lett tervbe véve.
Hiszen ebben az évben Danny Eslick hatszor tudott nyerni az AMA Pro Road Racing versenysorozatán, amelynek bajnoki címét is elhódította egy Buell 1125RR nyergében!
A versenyeredményeken felbuzdulva 2009 november 20-án az alábbi – igen fontos- bejelentést tette Erik Buell Milwaukee-ban:
"A Buell Motorcycle Company, ott fogja hagyni a vállalatot, hogy megalapítsa Erik Buell Racinget, egy független motorkerékpár versenyboltot. Az Erik Buell Racing a versennyel való ellátásra fog specializálódni és segíteni fogja a Buell 1125 versenyzőket a Harley-Davidson engedélyével.
A Buell versenyzőknek segítek megtartani a motorjaikat, miközben szárnyalnak. A fejlesztéseknek köszönhetően új projektbe vágunk, ami nekem nagyon sokat jelent. Szeretném látni ahogy keményen versenyeznek motorjainkkal a 2010-es bajnoki címekért és még azután is!"
Jon Flickinger (a Buell elnöke): "Én elégedett vagyok, hogy Harley-Davidson segíti Eriket és továbbra is támogatja a verseny-erőfeszítéseit. Ezek a szenvedélyen túl mindig is fontosak voltak a számára. A Harley-Davidson és a Buell Motorcycle Company büszkék arra, hogy Erikkel a Buell versenyzőket támogathatják, aminek eredményességéhez minden jót kívánunk!"
A wisconsini East Troyban ezért továbbra is alkalmazni fogják Erik Buell-t és a személyzet régi dolgozóit!
Kíváncsian várjuk a folytatást...
TOTOS
A gazdasági világválság nemcsak a hitelpiacot alakította át, hanem a vásárlói kedvét is elvette a fogyasztóknak. Ráadásul a válság kiemelt áldozatává vált a járműipar és ezen belül a motorkereskedelem is. Ez nem csak hazánkat érinti, hanem Amerikát is, ahol a Buell motorok kétharmadát értékesítették.
A felejthetetlen típust a névadó Erik Buell hozta létre még 1983-ban, miután otthagyta a Harley-Davidsont.
Gyárat alapított és 1984-ben elkészült az első Buell 750 Road Warrior, amely megfelelő kihívásnak tűnt a japán és olasz sportgépekkel szemben az amerikai piacon. Azonban a kétütemű Barton erőforrással a versenysportban nem igazán tudtak kiemelkedő eredményt elérni, ezért 1987-től a Harley-Davidson átalakított és megerősített blokkját kezdték használni. Ez jó húzásnak tűnt Erik részéről, hiszen az utcai változatok nagy sikert arattak és ezért a H-D is tulajdonrészt vásárolt 1993-ban. Sőt, 1998-ban már a többségi tulajdonrész a H-D kezében volt. Innentől sikeres tíz év következett az eladások tekintetében, aminek csak a kialakult válság vetett véget. Az idei év második felére a Harley-Davidson akkora visszaesést produkált, hogy kénytelen volt végzetes döntéseket hozni. Első lépésként a Buell gyártását állította le, mert nem akart vele együtt csődbe jutni. Második lépésként az MV Agusta eladása is napirendre került, pedig az exkluzív olasz márka csak 2008-ban került az amerikaiakhoz.
A gyár bezárásával egyidejűleg hatalmas leárazással próbálják eladni a Buell 1125CR példányokat. Egyes amerikai kereskedők 5000 dollárért kínálják a 12000 dolláros motorokat! Bár a H-D korrektsége itt sem megkérdőjelezendő, hiszen a kereskedőket ért esetleges károkat (amik az akciós ár miatt érik őket) kifizetik.
A Buell történelem pikantériája, hogy már a 2010-es Buell 1125RR típus is bemutatásra került ez év szeptemberében. Ráadásul ez lenne az első lánchajtású versenygépe a márkának. Igaz, hogy ez a versenygép az idei sikereken felbátorodva lett tervbe véve.
Hiszen ebben az évben Danny Eslick hatszor tudott nyerni az AMA Pro Road Racing versenysorozatán, amelynek bajnoki címét is elhódította egy Buell 1125RR nyergében!
A versenyeredményeken felbuzdulva 2009 november 20-án az alábbi – igen fontos- bejelentést tette Erik Buell Milwaukee-ban:
"A Buell Motorcycle Company, ott fogja hagyni a vállalatot, hogy megalapítsa Erik Buell Racinget, egy független motorkerékpár versenyboltot. Az Erik Buell Racing a versennyel való ellátásra fog specializálódni és segíteni fogja a Buell 1125 versenyzőket a Harley-Davidson engedélyével.
A Buell versenyzőknek segítek megtartani a motorjaikat, miközben szárnyalnak. A fejlesztéseknek köszönhetően új projektbe vágunk, ami nekem nagyon sokat jelent. Szeretném látni ahogy keményen versenyeznek motorjainkkal a 2010-es bajnoki címekért és még azután is!"
Jon Flickinger (a Buell elnöke): "Én elégedett vagyok, hogy Harley-Davidson segíti Eriket és továbbra is támogatja a verseny-erőfeszítéseit. Ezek a szenvedélyen túl mindig is fontosak voltak a számára. A Harley-Davidson és a Buell Motorcycle Company büszkék arra, hogy Erikkel a Buell versenyzőket támogathatják, aminek eredményességéhez minden jót kívánunk!"
A wisconsini East Troyban ezért továbbra is alkalmazni fogják Erik Buell-t és a személyzet régi dolgozóit!
Kíváncsian várjuk a folytatást...
TOTOS
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
Böngéssz hasonló bejegyzések között